klik!2

Jumaat, 30 Disember 2011

2012.Selamat Datang

30 Disember, Jumaat terakhir pada tahun 2011. Alhamdulillah. Syukur kerana masih diberi peluang untuk sekurang-kurangnya membaiki diri sendiri. Di usia 23, ada dikalangan rakan-rakan yang telah pergi lebih awal. Dan Izzat Muzzammil masih lagi sempat menjengah ruangan blog peribadi ini.

2011 dalam tempoh kurang 48 jam lagi akan pergi selama-lamanya. 2011 akan pergi jauh sejauh jauhnya.. Jauh meninggalkan setiap daripada kita. Dan mustahil waktu akan berulang kembali. Putaran dunia akan tetap berlangsung. Dan beruntunglah bagi mereka yang beriman dan beramal saleh. Pelbagai pahit manis, perit jerih, suka duka, tawa tangis, sepanjang 2011 akan tersimpan dalam ruangan yang dinamakan kenangan. Dan lebih bererti lagi jika kenangan itu diabadikan sebagai pengalaman. Kerana setiap pengalaman manis boleh kita ulangi, manakala pengalaman pahit dan menyalahi hukum Allah haruslah kita usaha jauhi sempena menghadapi tahun baru 2012.

Dalam tempoh kurang 45 hari lagi, status pelajar akan luput. Aku akan terus melangsungkan kehidupan di satu tahap baru. Pengalaman baru. Dunia baru. Dunia sebenar. Kadangkala rasa bersedia, tetapi apabila melihat dunia dan kisah-kisahnya, ada sedikit gentar mengusik keberanian.

Jika ditoleh kebelakang. Aku rasakan bahawa peringkat yang aku capai ini adalah satu tingkat khayalan. Di ambang menamatkan pelajaran ijazah kejuruteraan. Sesuatu yang sememangnya aku cita-citakan, tetapi aku tak pernah yakin aku mampu lakukannya. Semua atas dorongan rakan-rakan, keluarga terdekat dan guru-guru. Terima kasih.

Sorot kembali, waktu di sekolah rendah. Asal sahaja ada kerja karangan, pasti cikgu akan tulis dengan pen merah "baiki tulisan". Tulisan aku boleh dikategorikan sebagai cakar ayam. Lebih malang lagi, Ummi aku sendiri asyik dok ulang "tulisan mu ni muzamil, bukannye cakar ayam, serupe taik ayam" katanya yang biasanya akan disambut dengan derai tawa aku. Kadangkala aku akan menjawab "ok la tuuu". Setidak-tidaknya, tulisan buruk aku tu membuatkan aku rendah diri. Dan apabila dikutuk aku akan rasakan akuantara golongan tak pandai.

Waktu darjah 5, aku sememangnya lemah dalam menguasai bahasa Inggeris. Subjek ni memang musuh ketat aku. Dekat mana nak letak "a, an, the, have, has, had, dll" jangan harap aku tahu. Pendek kata memang nyampahhh sangat. Tapi waktu darjah 5 ni aku dapat teacher yang baikkk sangatt hatinya. Teacher Aida namanya. Jadi aku tak mahu kecewakan dia. Dia dah ajar elok. Aku lakukan sesuatu. Aku beli buku kerja yang sama dengan buku kerja yang dah beli kat sekolah. Belakang tu ada answer sheet. So aku tiru je lahh;pp sebab asnwer sheet yg buku sekolah tu dah koyak bg kat teacher. kwang3~

Aku salah seorang pelajar yang lepas ujian IQ lah konon2.. PTS atau penilaian tahap satu. Kalau lepas ujian ni, budak darjah 3 terus lompat darjah 5. Aku pun tak tahu apehal aku boleh dapat. So aku naik je la dajah 5 teros. Tiba2 kat dajah 5 tu aku rasa ketidak cerdikan aku menjadi2. Asal pergi sekolah je wajib kene marah. Asal Sains ngan matematik je kene marah. Ingat aku bodoh sangat ke nak marah2 hah cikgu?? Aku cuma terkejut dengan budaya je. Darjah 3 mane ade keje rumah. Naik dajah 5 teros lagi la aku pening. Otak masih nak main je aku ingat. Kehidupan takkan bermakna tanpa mainan. So bila dah terok kaw2 kene marah, paling kemuncak cikgu tu marahkan aku sampai aku rasa betul2 dibenci. Budak kecik pon ade maruah jugak. Kalau dah satu kelas diam sebab ko marah aku sorang, memang aku bengang laaa..Waktu tu aku betul2 rasa aku takde masa depan. Aku balik rumah, cakap ngan Umi aku, suruh dia buat surat kat GPK menyatakan aku nak turun kelas. Masuk dajah 4 balik smula. Alhamdulillah.. Permohonan diluluskan. Sebab prestasi dalam kelas macam ampehhh.. Aku rasa, inilah satu2nya rekod Malaysia. Suka suki atok die je main naik turun kelas.

Diimbas2 lagi, aku tak sekolah tadika. Bukan 1, tapi 4 sekolah tadika Ummi aku antar. Tak lekat, Manja nak mamposss.. Tadika Taman Setia ngan Seri semantan aku suruh dia tunggu kat luar. Tadika Bukit Tingkat teros tak sempat sampai dalam,kat tangga je. Last Tadika Sg Nerek. Tu seingat aku pergi 3 hari je. Lepas tu malas.

Ko kurikulum. Anda excited?? cisssssssss...ini tekanan terbesarrr dalam hidup aku korang tau tak. Seingat aku, aku daftar PBSM atau persatuan bulan sabit merah sbb kelab ni lah paling tak aktif kat sekolah. So tak payah la nak datang tiap pagi sabtu. Cuti is Cuti k!!jgn ngade nak kacau cuti aku. Aku nak tengok Dragon Ball pukul 9.30 pagi hari Sabtu!!! Sabtu aku selama-lamanya tenang. Hehe.. Tingkatan 2 je aku kawad utk Kadet Remaja Sekolah sempena hari sukan. Lain2 aktiviti takde. Kecuali sukan. Situ minat aku.

Eh kalau nak cerita hal terok2 zaman sekolah, tak mungkin sesuai untuk blog ini. Sebab umpama menyelak kain sendiri..haha.. Sekarang 2012. Zaman lain. Aku nak tempoh alam realiti..Terima kasih cikgu2..Terima kasih ustaz ustazah..Terima kasih kawan2..dan teristimewa, terima kasih keluarga. Kerana anda semua, saya dalam saingan memburu kemenangan dunia.....dan lebih penting lagi, akhirat yang kekal abadi. Selamat datang 2012;)

Selasa, 27 Disember 2011

Cerkon 10, Jenaka Jumaat.

Cerita berlaku kurang lebih 20 tahun dulu..tapi diriwayatkan semula oleh mak aku..

Satu Jumaat yang biasa2..Pergila abah aku ke mesjid..dengar khutbah jumaat..sampai je satu ayat.. Khatib sebut 

"....kita haruslah KEMETOT ketika menjalankan tugas......"

maka berpandanganlah kiri dan kanan abah aku ni..sambil hairan memikirkan apa maksud sebenar ayat..saling berpandangan dengan org sebelah...tapi buat2 faham je lah...

rupenye, bila dah balik, dalam kereta baru terfikir yang ayat sepatutnya 

"....kita haruslah KOMITED ketika menjalankan tugas......"

gelak sakan lah abah aku balik cerita ngan mak aku..ngah3~~

mungkin teks khutbah waktu tu disediakan dalam tulisan jawi sepenuhnya..sekarang pon masih lagi pakai teks jawi, waktu di wilayah persekutuan labuan dulu, edaran teks khutbah masih dalam tulisan jawi waktu tahun 2005.

so, ejaan dia "kaf wau mim ya ta dal"---->KEMETOD.....wakakakkakakakaaaaaaaaaaaaa~

nasibla khatib tu tak kene gelak ngan jemaah kan..

Khamis, 15 Disember 2011

Cerkon 9, Tarikan Babi Hutan.

Hari semalam aku bwk adik2 spupu keluar...Penuh Unser..Dah dekat 2minggu dah berkumpul ramai2 sempena cuti sekolah ni..Lepak rumah pusaka ramai2 di kampung..Dalam perjalanan balik pukul 11 malam, terserempak dgn sekeluarga babi hutan.. Ade la dekat 5 6 ekor..dari king size sampailah yang kemetot..mereka lepak2 kat kawasan lembu kena tambat..kawasan tu dalam 60 meter je dari rumah pusaka kitorang..kire kat rumah jiran la jugak..bg aku, aku dah biasa tgk..apa berlaku dalam kereta???

Iman : Abang amer, berenti!!!berenti...Iman tak pernah tgk babi..

Aku : hoihhh...ngarut mu iman...

Iman : alaaaa..berenti je laaa...abang ngan adik mane pernah tgk babi...

Aku : (gelak2 sikit, kesian pulak..bg aku ini adalah pengalaman berguna untuk dia..so aku reverse kerete dan suluh babi2 tu guna lampu tinggi..tarik handbrake..dekat 5 minit jugak semua tgk babi2 tu)

Adam : Adam dah biase tgk babi..hari2 kene kejar..kalau nak gi ngaji,slalu je kene kejar..adam ngan angah slalu masuk rumah orang sbb nak selamatkan diri dari babi..

Alif : sekarang bulan berape??bulan 12 kan..maknenye ade 12 ekor anak dia..cari laa yg lain..orang kate babi ni beranak ikot bulan..

Suasana dalam Unser memang gegak gempita..kerana babi..ahahhahahahhaaaaaaaaaa.....itulah beza org duduk kampung ngan bandar..Adam(9 tahun) dan Angah (8 tahun) adik beradik, diorang mmg duduk kat ngan rumah pusaka..Iman(15) ngan Amin(13) duduk di Kelantan, musim cuti ni baru dorang ade kat Temerloh ni..

Dari Kiri : Iman,Yakin,Mat,Amin,Alif,Angah,Adam

Dan aku masih pelik, tiba2 pulak rase nak berhenti tgk tingkah babi2 tu..ahahahhaaaaaaaaa....tgk babi2 tu sondol2 tanah,macam cari cacing..tiba2!!!!!!!!!

Alif : eh,lembu ni dah laa nak semelih lusa..sabtu ni ade kenduri...

Aku : laaaa..biar betol alif..dah tu???kire sabtu ni kenduri sembelih lembu ni lah kan????

Alif : ye lahhh...

Semua gelak2 dan budak2 dah planning malas gi kenduri sabtu ni..pasal babi hutan tu dah dekat sgt ngan lembu kena tambat...kwang3~~~

Aku misti pegi punye, kan wajib tu gi kenduri..lgpon, bukannye bcampur pon najis2 mughallazah tu kat lembu...tapiiiii...pikir2 smula,nak muntah jugakkk...geli..wakakakkaaaaaaaaaaaaaa...

Rabu, 14 Disember 2011

Cerkon 8, Kurasakan Harini Berjalan Dengan Cukup SLOW!!

Bukan tak pernah melalui hari yang memalukan. Tapi kali ni peristiwa ni buat aku betol2 hilang keyakinan diri. Malu betol nak jumpa masyarakat setempat..huwaaaaaaaaaa~~~~~~~~!!!!!! rase nak duduk dalam longkang sambil smack down bakteria-bakteria yang ade di situ...huh!!!!!!!

Aku bangun pagi mcm biasa..then dapat panggilan dari makcik sedare..

Aku : Helo
Cik la : helo amer ke ni..
Aku : Ha'ah..amer..nape?
Cik la : Mer, Mokmah baru je meninggal pg td..amer bgtau la kat ummi ye..
Aku : Innalillah...ok2, nanti amer bgtau..

So conversation di atas nampak normal kan??? Malangnya aku terguna kuasa "super prediction" aku...hampehhhh btol....bila Cik la talipon pepagi buta waktu matahari belum naik, aku dah agakkkk dah yang ade org meninggal.. so aku assume laa mak nye si cik la tu ninggal.. kebetulan plak gelaran mak si cik la nih "mok nik munah"..so bile aku dgr je "mokmah" aku terus je anggap yg maknik munah dah takde..isk3....kebetulan pulak moknik munah ni dah lama uzur..aku sendiri pernah bawak dia gi berubat.

So aku pon dgn penuhhhh tanggungjawab aku antar laaa mesej kat semua mak sedara n pak sedara yg ade..yang dah berumur,aku call..takot2 rabun mata,takdapat pulak nak bace SMS..kdg2,nak bukak SMS pon tak reti..aku rase dah anto smua kot..adik bradik abah 7, adik bradik umi 10..perhhh...btanggungjawab btol aku serbarkan berita kematian yang cukup palsu...sedangkan orang yang diberitakan meninggal dunia tu masih hidupppp lagi..HIDUP!!!!!

dalam 2 jam lepas aku sebarkan berita tu, aku dapat call dari adik aku..

Adik : abg amer, ayahngah call aku..dia nak gi melawat..yg meninggal tu duduk di mana??
Aku : aik, kat bukit tingkat laa..mane lg...
Adik : laa,ayahngah cakap yang meninggal tu duduk kat Kg Loyang..Dia cuma nak tau org tu ninggal kat mane..kebumi di mana?
Aku : laaaaaaaaaaaaaaaaaaa....ye ke????Mokmah ke Moknik Munah????

Bermulalah dunia ku yang kian gelapppp....malu bukan alang2....aku dah info semua.. nak buat pembetulan melalui SMS or call tu kurasekan bagaikan sangat berat untuk dilakukan lantaran malu yang tak dapat dikawal...aku ambil masa hampir sejam sebelum aku buat pembetulan..nasib baiklah takde lg org gi rumah Monikmunah..bimbang pulak tgk org tu hidup, lari balik pulak semua...

Alfatihah untuk Mok Mah...Nenek Saudaraku..

Survey!