klik!2

Jumaat, 14 Oktober 2011

Cap Ayam dan Cap Buaya

Ape yg anda tahu tentang Cap Ayam?? Mengapa sebutan "cap ayam" begitu sinonim dengan perkara2 yg cikai, kodik, lauya, koman, lopek dan seangkatannya?? 

Dan jarang disebut masyarakat kita, tetapi tetap diketahui umum bahawa Cap Buaya adalah akronim atau berlawanan dengan maksud yg dibawa Cap Ayam..mengapa???

Aku pon tak tahu jugak dari mana terhasil sebutan cap ayam ni..tapi melalui pengalaman, aku yakin cap ayam sebenarnya terhasil daripada penggunaan bulu tangkis Cap Ayam. Ahaaaa, korang penah guna tak?? Ini pengalaman masa budak aku nihh..

Waktu tu skolah petang. Gi skolah pukul 12.30. Balik pukul 6. Memang tak kira waktu aa main.. Sebelum dan selepas sekolah..Waktu musim badminton je, ramai laa yg main kat taman perumahan tu. Tapi geng2 aku ade port..Main kat belakang rumah 2 tingkat. Sebab bangunan tu tinggi. Jadi angin pon kurang. Sangat syok untuk berangan menjadi jagoan negara ketika itu pasangan Yap Kim Hock-Cheah Soon Kit, jaguh single Ong Ewe Hock dan Yong Hock Kin tidak kurang juga memuja kehebatan jaguh-jaguh seberang seperti pasangan Chandra-Sigit dan perseorangan Taufik Hidayat ketika zaman remajanya.

Jika diimbas, macam2 jugak gelagat aku waktu tu. Lingkungan tahun 95-99 waktu darjah 1 sampai 5. Raket cikai2 ada kat rumah. Tapi jangan harap aku nak pakai. Time nak main je pagi2 dan petang2, pandai la aku sorok raket Yonex dan Carlton abah aku bawak keluar..Ngeh3~~~ Walaupun gelanggang hanya permukaan bertar, tetapi keseronokan bermain cukup tinggi.

Garisan gelanggang kitorang buat guna kapur. Mana dapat?????Cilok kat sekoilah aaaa...budak2 skarang tak kenal kot, pasal dah guna whiteboard. Net pulak guna basikal, basikal aku antara yg kerap digunakan. Pasal basikal aku tinggi. Waktu tu org panggil "basikal racing". Uniknya, seingat aku kat kawasan perumahan tu budak2 wajib ada basikal. Jarang sangat tgk budak jalan kaki. Gi sekolah pon berbondong-bondong kami berbasikal sejauh 3 kilometer.

Yang paling tak larat nak ingat, dah main belakang rumah orang, misti aa kiri kanan gelanggang tu longkang. Time shuttle atau bulu tangkis masuk je dalam longkang, memang frust ahhh... Dah aa malas nak ambik, busuk, shuttle basah dan kotor. Tapi waktu tu bukan pikir ape, tibai je. Hehe...Cerita bab bulu tangkis ni, memang panjang nak dihuraikan.

Waktu tu memang selera nak international, bulu tangkis seingat aku jenama Carlton RM2.50-RM3.00. Sama la jugak dengan jenama Yonex. Memang masing2 tak dapat laa nak guna hari2. Maka terpaksa lah menggunakan bulu tangkis alternatif jenama "CAP AYAM". Harga bulu tangkis cap ayam ni murahh....lima puluh sen!!!!itupun kalau kedai runcit, kalau kedai2 besar macam mini market dalam 40 sen je...Tapi main memang kurang nikmat la. Kene angin sikitttt je dah lari dekat sebatu. Pastu waktu nak pukul kena beria sikit, sebab bola cap ayam ni terlalu ringan. Kire memang hampehhh laaaa...so dari situ laa bermulanya kepopularan sebutan "cap ayam" bagi melambangkan benda2 yang sangattt kokak!!!! 40 sen je bai, kire besyukur laa ye dak??haha...

Yang tak leh tahan tu, waktu tu main sistem 15 mata, belum habis game shuttle dah buruk cam kain buruk..cehssssssss...tak gune tol...40 sen~~

Kat bawah ni aku cedok gambar dari blog orang blog dak ni..gambar ni kini popular org buat baju, sticker dan lain2..aku rembat kat google image gambo ni..Betapa famous amousnye cap ayam di zaman ni..Mengingatkan aku bahawa Cap Ayam adalah igauan ngeri ketika ketiadaan wang dahulu kala sehingga terpaksa memperjudikan masa depanku sebagai pemain badminton profesional dengan menggunakan bulu tangkis yang begitu LOPEK!!!!!WEKKKKKKKKKKK~~aku rase itula punca aku kalah ngan chinese2 waktu main badminton zaman skolah dulu..haha..




Dan ape plak ada pada cap buaya?? Senang je nak hurai bab ni. Lihat dapur rumah korang, kalau periuk2 yg betol2 season atau dah dua tiga puluh tahun tu, mmg cap buaya la tu.. Tak bocor, lekuk2 tak terok.. Pastu tgk pulak barangan kulit, misti la cap "Crocodile" jadi pilihan kan??selain barangan kulit, Crocodile juga meliputi pakaian macam baju, seluar, minyak wangi dan lain2.. Dan waktu aku jaga site dulu, barang2 tukang yg bercap buaya boleh tahan jugak harga dia..cangkul, spade, cok, dan lain2...maknanye kalo dah mahal tu mungkin la kualiti tinggi ye dak..hehe...

Jadilah manusia yg bercap buaya..Elakkan diri menjadi cap ayam..Cap buaya kekal berbakti selepas 30 tahun..Cap ayam hanya 3 minit sebelum menampakkan segala kekurangan diri.

Tiada ulasan:

Survey!