klik!2

Rabu, 20 Julai 2011

Irma Hasmie

Nah...tengok ni!!
opppp!!!cukup!!!terpesona kan??ahahaa;pp cantik!!sudah bertudung ..tapi cuba baca sini , susah payah die jawab untuk nafikan dia bertudung kerana putus cinta. Siapa kita nak duga hati orang?sampai tahu niat orang?

Bagi aku, hak dia la nak pakai tudung kerana apa pun. Samaada putus cinta, takut tuhan, atau benar2 mendalami konsep agama yg menyeru ummatnya menutup aurat. Yang penting dia menutup auratnya. Sengaja aku sensasikan entry kali ini dgn tajuk "Irma Hasmie".. Kerana daripada artikel dari Hariam Metro ini tercetusnya idea aku untuk masukkan entry kali ini. Ini bukanlah isu tumpuan, tetapi sedikit sebanyak cerita Irma ini ada kaitan dgn isu yg aku nak utarakan.

Isu kali ini bukanlah pengalaman atau pandangan aku sndiri, tetapi aku teringat semula waktu menghadiri ceramah perbandingan agama sewaktu di UMP dulu. Penceramah seorang India muslim yang aku tak pernah tahu namanya. Ceramah diberikan dalam waktu menunggu Isyak, walaupun singkat tapi amat berkesan.

Penceramah merupakan seorang pendakwah yg aktif kini setelah mula menemui hidayah ketika jatuh cinta dengan seorang gadis Melayu. Akuinya jujur, sememangnya niat utama dia hanyalah untuk memiliki gadis cantik yang kini telah menjadi isterinya. Malangnya, terlalu banyak penghinaan dan tohmahan masyarakat terhadap mereka. Sehinggakan majlis pernikahan hampir tidak jadi. Sudahlah dia memeluk Islam dan mendapat tentangan dari keluarga, bakal keluarga mertua dan ipar dua pula tidak menerimanya. Dia hanya tinggal di rumah keluarga angkat yang akhirnya berjaya memujuk keluarga pengantin perempuan. Tapi lihat bagaimana beliau kini, jika dulu dia menerima zakat, kini dgn jayanya beliau telah menyumbangkan zakat. Mungkin lebih daripada sumbangan orang Islam yang sejak lahir dalam agama ini. Malah dia menjadi seorang pendakwah yang dihormati pula. Ini semua kerana niat asalnya, memperisteri seorang wanita yang dicintainya.

Penceramah juga mengakui terdapat segelintir rakannya bergurau jika dia masuk dalam agama Islam, dia perlu berkhatan atau potong!! Macam2 momokan diterimanya tetapi dek kerana cintakan si gadis pilihannya, dia teruskan juga niatnya.

Ketika berongsikan pengalaman benar beliau, rakan beliau yang juga seorang muallaf terlepas mengislamkan ibunya sendiri. Kerana hal yang begitu remeh. Sewaktu di hospital, ibunya sedang sakit tenat. Rakan beliau cuba memujuk untuk ibunya mengucapkan dua kalimah syahadah dan menerima Islam sebagai agama. Setelah puas memujuk akhirnya beliau berjaya. Namun ibunya meletakkan syarat, jika ibunya meninggal dunia, ibunya ingin dikebumikan di tanah perkuburan Cina. Dia akhirnya berfikir dan mengambil masa begitu lama. Akhirnya ibunya pergi untuk selamanya dan tidak sempat untuk memeluk agama Islam. Begitu terkilan penceramah itu mendengarkan perkhabaran ini kerana baginya yang penting adalah syahadah. Urusan lain belakang kira.

Hal2 di atas jelas menunjukkan perkara2 remeh begitu mengambil tempat dalam agama kita. Ini menandakan perkembangan yang tidak baik dalam pembangunan Islam itu sendiri, termasuklah mempersoalkan niat Irma Hasmie mengenakan tudung. Walau apa sekalipun niat orang, kita tetap manusia. Jangan ngade2 nak baca hati orang. Muhasabah diri sendiri tu banyak2 dulu.

Sabtu, 16 Julai 2011

Updating!

Assalamualaikum..

Sudah masuk hari sabtu..berbaki 14 hari lagi menuju ramadhan..semoga dapatlah bertemu sekali lg dgn bulan bonus ramadhan..bile ye nisfu syaaban??aduhh sungguh aku hanyut..

malam ini berlalu seperti malam2 lain..aku masih dibelenggu kesakitan..masih mencari penyembuhan..belum lg ketemu..terasa bagai belayar di lautan keseorangan,dengan hanya layar yang kecil,arah daratan sedikitpun tidak kelihatan..sampai bila harus begini pun aku tidak pasti..yang pasti, berputus asa dari rahmat Allah tu suatu dosa..Nauzubillah..

tiada point penting untuk diutarakn malam ini..cuma seketika tadi, aku membuka laman blog ini, melihat gambar2 wajahku di banner, aku benar2 rasa yg blog ini adalah kehidupan kecilku..terasa bahagia melihat laman ni..so tangan terasa nak update!!;) aku sayang blog ni!! pengalaman menarik tiada sementelah 2bulan aku terbaring akibat kesakitan..pandangan juga malas aku utarakan kerana minda terlalu penat dgn kesakitan fizikal dan mental.

nak berkongsi kesedihan aku tak kuasa lagi..nak berkongsi kegembiraan belum masanya lagi..cuma sehari dua ni aku tak lepas dgn aksi2 bolasepak dalam dan luar negara..perjalanan skuad olimpik dan piala dunia negara,kejohanan copa america,piala dunia wanita,piala concacaf dan juga persahabatan menentang kelab2 epl..sekurang kurangnya menjadi hiburan aku..walaupun fizikalku agak gempal,tapi minat mendalam kpd bolasepak belum padam..aku juga menyimpan hasrat untuk bergiat aktif dalam sukan ini suatu hari nanti..walaupun telah terlewat..gout really kill me!!kill my dream!!

esok smua family members ade d rumah!!yeay!!seronokkk..adik balik,abah balik..tp aku yg rencatkan suasana,maaf smua!!aku janji akn terus kuatkan diri untuk sembuh!

rindu plak nak main dgn budak2..dulu mase duduk labuan,pegi rumah jiran dan family angkat..skrg d kg halaman jalan umah pakcik makcik..bosan2 leh sakat budak2..haha..aku suka sgttt tunaikan impian budak2..biar mereka membesar dgn bahagia!dah lame tak jumpe sepupu kenit2..

nak jugak tulis soal jodoh..tak jadi ah..hak2

soal politik plak,malas ah..terdapat banyak kekecewaan tak kira sebelah pambangkang mahupun kerajaan.

soal agama tak layak plak nak cakap..ilmu cetek!!tp suatu hari nanti andai diizin tuhan,ada rezeki aku nak dalami ilmu2 agama ni.

haihhh..belum terlambat nak beribadat..mari2..

Nabi bersabda, "Allah melihat kepada hamba-hamba-Nya pada malam Nisfu Sy'aban, maka Dia ampuni semua hamba-hambaNya kecuali orang yang syirik dan yang sedang bermusuhan". (HR Ibn Hibban, dinilai sahih oleh al-Albani)

Pada malam Nisfu Sy’aban, ALLAH hanya akan mengampun dosa-dosa mereka yang benar-benar mentauhidkan-NYA dan tidak memiliki sifat tercela seperti suka bergaduh dan bermusuhan.

Jumaat, 8 Julai 2011

4

Seindah indah salam aku hulurkan..Ungkapan yang diajar oleh Rasulullah.."Assalamualaikum".. Bukan sekadar ucapan,tetapi juga doa untuk sesama muslimin. Semoga sejahtera bersama rahmat dan berkat daripada Allah SWT hendaknya.

Seawal pagi hari ni aku dikejutkan dgn pemergian seorang kawan. Pergi yang takkan kembali. Ini sudah kali ke 5 rakan sebaya aku pergi. 3 daripadanya meninggalkan kesan yg mendalam. Bermula waktu darjah 3, seorang rakanku meninggal dunia akibat mati lemas. Waktu tingkatan 4 akibat kanser paru2. Dan yg hari ini akibat kemalangan jalan raya. Dua lagi rakan sekelas tetapi tidak begitu rapat meninggal dunia akibat denggi dan juga kemalangan jalan raya.

Dalam keadaan aku yang seringkali tumpas dgn ujian Allah, sedikit sebanyak peristiwa2 ini membuatkan aku mempertimbangkan kembali di manakah harga sebenar kehidupan. Dalam keadaan aku yg sering merungut, memikirkan hidup aku di dunia tidak mungkin akan lama, juga terkadang melenting akibat diduga dengan kesakitan sepedih dibakar api, akhirnya seorang demi seorang rakanku pergi dulu. Ini baru rakan sebaya, belum lagi kira orang kampung aku yg saban bulan pasti sahaja ada yg pergi. Tidak bulan ini, bulan depan. Tetapi mereka di kampung sudah tua. Tidak sama rasanya kehilangan rakan sebaya.

Sekurang-kurangnya tuhan warning aku sebelum diberi bencana besar. Ya Allah, aku harus menukar perspektif baru. Sakit yg aku tanggung itulah lambang kasihnya Dia kepadaku. Layak sekali untuk aku bertaubat nasuha atas segala kesalahan lampau. Kerana dapat aku rasakan, setiap kali kematian, makin mahu aku menyebut "jgn sedih sahabat, aku juga akan mengikutmu suatu hari nanti".

Semakin hari hidup semakin gusar akibat ilmu agama yg belum mantap. Bagaimana hendak beramal dgn baik jika ilmu sekadar ada. Masakan iman itu mantap andai amalan hanyalah jarang-jarang. Perkara-perkara ini sering mengganggu hati bilamana aku diserang kesakitan. Berbaring sepanjang 2 minggu dan solat dalam keadaan baring dan duduk selama tempoh itu benar2 menguji. Kerana hidup tak habis disini. Jauh melangkaui zaman. Sampai sesak senak mindaku berfikir. Tetapi tetap, Allah lebih sayangi mereka. Mereka dulu dijemput. Menandakan kita ini tidak patut yakin umur sampai ke usia tua.

Ini bukan mainan. Sebak di dada bukan direka-reka. Walau air mata setitis tidak pernah jatuh, tapi di dada debaran ini siapa yang tahu. Bukan duduk mereka di kawasan selesa. Ditemani tanah dan gelap gelita. Tempat dimana hanya orang2 beriman dan beramal soleh sahaja yang bahagia. Kuburan umpama tempat rehat mereka. Nilai diri, sejauh mana aku bersedia?? Belum.. Sampai suatu ketika, aku benar2 rasakan ingin benar ke medan perang. Biar diri ini ditetak pedang musuh dan akhirnya gugur syahid. Itu adalah lebih bermakna daripada mati di tilam. Tapi gemerincing bunyi pedang di medan juang itu sahaja sudah menakutkan..Apatah lagi ledakan senjata pemecah kepala.

Jangan bimbang rakan2, setiap daripada kita ada bahagian masing-masing. Tak esok, lusa. Tak lusa mungkin sebentar lagi. "tiap-tiap yang bernyawa pasti akan merasai mati" (surah ali imran, ayat 180) . Mati itu pasti. Buat arwah Duan atau Ahmad Redzuan bin Syahril, pemergianmu tidak sia-sia. Hilang seorang yang baik, akan berganti sepuluh yang berlipat ganda baik. Kematianmu adalah iktibar untuk kami. Kamu mendahului kami tanpa disangka-sangka. Al Fatihah..


Selasa, 5 Julai 2011

Ombak

Jika dendam masih membara, apa perlu aku lakukan??
Satu-satunya dendam yg mengambil tempat di hati..
Telah jutaan kali kupujuk hati supaya maafkan saja..
Tapi setelah fikirkan penderitaan yg bukan shj mjejaskan fizikal,malah suatu ketika dahulu kerana dia aku sengsara derita sehinggakan terabai kesihatan rohani..
Aku benci dia..jgn sampai nampak di mata..dia pasti mati..
Tiada kabar lebih menggembirakan selain drpd menerima berita kesedihannya dan juga kematiannya..
Ini bukan puisi..tiada makna tersembunyi..apa tertulis itulah maksudnya..
Sisi gelapku mengambil tempat di blog ini..biar sekalian tahu aku ada satu dendam..
Yang cuba aku lucutkan..tetapi tidak mampu..biar dosanya melekat..hingga aku mati..aku x mampu maafkan..tidak bereti ku tak mahu maafkan..bukan ku x coba..aku x mampu...maaf~

Survey!