klik!2

Rabu, 27 April 2011

Si Mulia Yang Berselimut

Salam kepada semua;) salam keceriaan.

Ada apa dengan nama??hehe...nama kedengaran hebat tetapi orangnya biasa2??nama klasik tetapi orangnya cukup berkarisma?? blog ini sendiri diberi tajuk "izzat muzzammil"..menandakan aku bangga dengan nama aku sendiri.tidak salah bukan?

Izzat ertinya kemuliaan. Bila sebut saja mulia, sememangnya kita manusia adalah mulia, tetapi diri kita sendirilah yang mencemarkan kemuliaan itu. Jadi,setiap doa dari org yg pgl aku "Izzat" amatla dihargai. Semoga aku sentiasa mulia;) x salah juga mengikut lenggok bahasa bukan?oleh kerana trlalu lama menetap di sabah, kawan2 ramai pgl aku "ijjat"..bukan satu mslah yg bsar bg aku..wpun d prgkat alim ulama bnyk mbincangkan pkara ni..yg pnting sgalanya bgantung pd niat.no hal lah;p

Muzzammil pula ertinya "orang yg berselimut"...huhhhh????pe ke pelik name??kalo translate kot omputeh kan da jd "the blanket man"..haha...tp jgn salah fhm..surah ke 73 dlm al-quran diberi nama surah al-muzzammil..ketika wahyu diturunkan iaitu ayat 1 surah tersebut, nabi kita sedang tidur. so jibril datang dan mengatakan "yaa ayyuhal muzzammil" ertinya "wahai org yg berselimut. tujuan jibril datang waktu tu adelah ditunjukkan pada ayat kedua surah itu yang bererti "bangunlah sembahyang tahajud pada waktu malam, selain dari sedikit masa (untuk berehat)"..jadinye, aku sntiasa anggap Muzzammil ni bererti panggilan untuk nabi..dan kesan baik name umi abah bg ni, aku slalu tfikirkan tentang tahajud..dan umi sgtttt suka dgr aku bacakan surah ni.hehe..

Nama sememangnya doa..tapi nak buat cmane..persekitaran mengubah segalanya..aku turut dikenali sbg amer,cemboy,bob,mok,boy,ijjad,muzamer dan ade lg kot..setiap name ade sejarah kan.asalkan tcapai hasrat nak pgl aku dah kire ok la aku anggap..aku tak ambil pusing punye ah..jenis ati tak reti nakkecik. Tapi, alangkah indah jika panggilan tu diniatkan dgn doa skali. Si pemanggil boleh pahala,aku pon dapat bless..bahagia kannn??:)

So, nama memang ade peranan dalam kehidupan. Salammm...

Tiada ulasan:

Survey!