klik!2

Ahad, 1 Mei 2011

Hijrah..Cemboy is Coming to JayBeee~

Salam to all! Selamat menyambut hari buruh 1 mei 2011. Nikmati cuti anda,buat sekurang-kurangnya satu aktiviti yang benar-benar berfaedah:)

Telah masuk bulan Mei untuk tahun ini. Setiap bulan dengan azam baru kan bagus. Tak perlu tunggu setiap 1 Januari atau 1 Muharram. Bulan ini wajib cemerlang daripada bulan2 yang telah lalu. Dan dengan kesempatan ini, saya ingin berkongsi kegembiraan dan keterujaan untuk memasuki fasa baru kehidupan, menetap di Johor Bahru.

Mengapa begitu teruja?? Biasa mungkin bagi anda. Tetapi amatlah berharga andai penghijrahan ini menjadi realiti. Jauh perjalanan, indah pemandangan, luas pengalaman. Sudah sememangnya menjadi keghairahan bagiku untuk melihat dunia. Sementelah beberapa penghijrahan sebelum ini benar-benar mengubah budayaku. Siri-siri penghijrahan sebelum ini bagaimanapun tidaklah begitu memberi kesan kerana aku masih bersama keluarga. Tetapi kali ini aku akan mula menempuh hidup sendiri. Sesi Latihan Industri selama 6 bulan bermula 15 Jun depan bakal mengubah budaya hidupku lagi.

Aku dilahirkan di Temerloh, berhijrah ke Kuantan ketika berumur 6 tahun, kemudian pulang ke kampung halaman ketika berusia 12 tahun. Pada usia 13 tahun, aku berhijrah lagi ke Wilayah Persekutuan Labuan sehingga umurku 19 tahun. Aku pulang ke Temerloh selepas tamat matrikulasi pada 2007 dan menghabiskan 4 tahun di Gambang. Dan pnghijrahan paling meninggalkan kesan adalah untuk bersama masyarakat Borneo di WP Labuan. Masuk ke dalam budaya mereka serta menjalani kehidupan bersama-sama. Dan dari pengalaman-pengalaman inilah lahirnya blog yg bersandarkan kepada pengalaman ini. Tempat baru menjanjikan sesuatu yang menarik. Dan aku sangattttt teruja dengannya;) Untung sabut,timbul..Untung batu, tenggelam. Timbul atau tenggelamnya aku,aku tidak kisah. Kerana indahnya hidup di sana nanti adalah bonus, jika sengsara sekalipun hidup di sana, itu akan menjadi pengalaman yang cukup mahal!

Jangan tidak tahu, Johor Bahru adalah sebuah bandar raya "kedua terbesar selepas Kuala Lumpur". Dengan penduduk melebihi 1 juta dan nadi ekonominya berpaksikan perdagangan, pelancongan, perindustrian, dan industri sokongan, tentunya sangat mencabar. Kedudukan geografinya yang berdekatan dengan Singapura menjadikannya penyumbang terbesar dalam industri pelancongan negara iaitu sebanyak 60%. JayBee, aku dah tak sabar lagi;p

Mungkin kesibukan kerja menghalang aku daripada menyelusup masuk ke dalam masyarakat, tapi sekurang-kurangnya berjemaah di masjid pd setiap waktu solat juga dikira bersama masyarakat. Pasti ada bezanya dgn tempat aku. Dan perbezaan atau keunikan itulah yang aku cari. Aku suka melihat dunia. Azam aku suatu hari nanti aku nak menjelajah seluruh dunia..Dan JAYBEE adalah permulaan;)

Anda di bawah tempurung???rugi!



Gambo smejid negri joho aku rembat kat gugel;pppp

2 ulasan:

Syuhada Omar berkata...

nanti aku akan menuntunmu, gila ah skang mood tengah gila nak mendaki2 ke, ke bukit2, ke gua2, kaki plak xde

amer @ ijjad berkata...

x paham aku..menuntunmu tu pe maksud??tgu aku smbuh nanti,jom mdaki!

Survey!