klik!2

Jumaat, 30 Disember 2011

2012.Selamat Datang

30 Disember, Jumaat terakhir pada tahun 2011. Alhamdulillah. Syukur kerana masih diberi peluang untuk sekurang-kurangnya membaiki diri sendiri. Di usia 23, ada dikalangan rakan-rakan yang telah pergi lebih awal. Dan Izzat Muzzammil masih lagi sempat menjengah ruangan blog peribadi ini.

2011 dalam tempoh kurang 48 jam lagi akan pergi selama-lamanya. 2011 akan pergi jauh sejauh jauhnya.. Jauh meninggalkan setiap daripada kita. Dan mustahil waktu akan berulang kembali. Putaran dunia akan tetap berlangsung. Dan beruntunglah bagi mereka yang beriman dan beramal saleh. Pelbagai pahit manis, perit jerih, suka duka, tawa tangis, sepanjang 2011 akan tersimpan dalam ruangan yang dinamakan kenangan. Dan lebih bererti lagi jika kenangan itu diabadikan sebagai pengalaman. Kerana setiap pengalaman manis boleh kita ulangi, manakala pengalaman pahit dan menyalahi hukum Allah haruslah kita usaha jauhi sempena menghadapi tahun baru 2012.

Dalam tempoh kurang 45 hari lagi, status pelajar akan luput. Aku akan terus melangsungkan kehidupan di satu tahap baru. Pengalaman baru. Dunia baru. Dunia sebenar. Kadangkala rasa bersedia, tetapi apabila melihat dunia dan kisah-kisahnya, ada sedikit gentar mengusik keberanian.

Jika ditoleh kebelakang. Aku rasakan bahawa peringkat yang aku capai ini adalah satu tingkat khayalan. Di ambang menamatkan pelajaran ijazah kejuruteraan. Sesuatu yang sememangnya aku cita-citakan, tetapi aku tak pernah yakin aku mampu lakukannya. Semua atas dorongan rakan-rakan, keluarga terdekat dan guru-guru. Terima kasih.

Sorot kembali, waktu di sekolah rendah. Asal sahaja ada kerja karangan, pasti cikgu akan tulis dengan pen merah "baiki tulisan". Tulisan aku boleh dikategorikan sebagai cakar ayam. Lebih malang lagi, Ummi aku sendiri asyik dok ulang "tulisan mu ni muzamil, bukannye cakar ayam, serupe taik ayam" katanya yang biasanya akan disambut dengan derai tawa aku. Kadangkala aku akan menjawab "ok la tuuu". Setidak-tidaknya, tulisan buruk aku tu membuatkan aku rendah diri. Dan apabila dikutuk aku akan rasakan akuantara golongan tak pandai.

Waktu darjah 5, aku sememangnya lemah dalam menguasai bahasa Inggeris. Subjek ni memang musuh ketat aku. Dekat mana nak letak "a, an, the, have, has, had, dll" jangan harap aku tahu. Pendek kata memang nyampahhh sangat. Tapi waktu darjah 5 ni aku dapat teacher yang baikkk sangatt hatinya. Teacher Aida namanya. Jadi aku tak mahu kecewakan dia. Dia dah ajar elok. Aku lakukan sesuatu. Aku beli buku kerja yang sama dengan buku kerja yang dah beli kat sekolah. Belakang tu ada answer sheet. So aku tiru je lahh;pp sebab asnwer sheet yg buku sekolah tu dah koyak bg kat teacher. kwang3~

Aku salah seorang pelajar yang lepas ujian IQ lah konon2.. PTS atau penilaian tahap satu. Kalau lepas ujian ni, budak darjah 3 terus lompat darjah 5. Aku pun tak tahu apehal aku boleh dapat. So aku naik je la dajah 5 teros. Tiba2 kat dajah 5 tu aku rasa ketidak cerdikan aku menjadi2. Asal pergi sekolah je wajib kene marah. Asal Sains ngan matematik je kene marah. Ingat aku bodoh sangat ke nak marah2 hah cikgu?? Aku cuma terkejut dengan budaya je. Darjah 3 mane ade keje rumah. Naik dajah 5 teros lagi la aku pening. Otak masih nak main je aku ingat. Kehidupan takkan bermakna tanpa mainan. So bila dah terok kaw2 kene marah, paling kemuncak cikgu tu marahkan aku sampai aku rasa betul2 dibenci. Budak kecik pon ade maruah jugak. Kalau dah satu kelas diam sebab ko marah aku sorang, memang aku bengang laaa..Waktu tu aku betul2 rasa aku takde masa depan. Aku balik rumah, cakap ngan Umi aku, suruh dia buat surat kat GPK menyatakan aku nak turun kelas. Masuk dajah 4 balik smula. Alhamdulillah.. Permohonan diluluskan. Sebab prestasi dalam kelas macam ampehhh.. Aku rasa, inilah satu2nya rekod Malaysia. Suka suki atok die je main naik turun kelas.

Diimbas2 lagi, aku tak sekolah tadika. Bukan 1, tapi 4 sekolah tadika Ummi aku antar. Tak lekat, Manja nak mamposss.. Tadika Taman Setia ngan Seri semantan aku suruh dia tunggu kat luar. Tadika Bukit Tingkat teros tak sempat sampai dalam,kat tangga je. Last Tadika Sg Nerek. Tu seingat aku pergi 3 hari je. Lepas tu malas.

Ko kurikulum. Anda excited?? cisssssssss...ini tekanan terbesarrr dalam hidup aku korang tau tak. Seingat aku, aku daftar PBSM atau persatuan bulan sabit merah sbb kelab ni lah paling tak aktif kat sekolah. So tak payah la nak datang tiap pagi sabtu. Cuti is Cuti k!!jgn ngade nak kacau cuti aku. Aku nak tengok Dragon Ball pukul 9.30 pagi hari Sabtu!!! Sabtu aku selama-lamanya tenang. Hehe.. Tingkatan 2 je aku kawad utk Kadet Remaja Sekolah sempena hari sukan. Lain2 aktiviti takde. Kecuali sukan. Situ minat aku.

Eh kalau nak cerita hal terok2 zaman sekolah, tak mungkin sesuai untuk blog ini. Sebab umpama menyelak kain sendiri..haha.. Sekarang 2012. Zaman lain. Aku nak tempoh alam realiti..Terima kasih cikgu2..Terima kasih ustaz ustazah..Terima kasih kawan2..dan teristimewa, terima kasih keluarga. Kerana anda semua, saya dalam saingan memburu kemenangan dunia.....dan lebih penting lagi, akhirat yang kekal abadi. Selamat datang 2012;)

Selasa, 27 Disember 2011

Cerkon 10, Jenaka Jumaat.

Cerita berlaku kurang lebih 20 tahun dulu..tapi diriwayatkan semula oleh mak aku..

Satu Jumaat yang biasa2..Pergila abah aku ke mesjid..dengar khutbah jumaat..sampai je satu ayat.. Khatib sebut 

"....kita haruslah KEMETOT ketika menjalankan tugas......"

maka berpandanganlah kiri dan kanan abah aku ni..sambil hairan memikirkan apa maksud sebenar ayat..saling berpandangan dengan org sebelah...tapi buat2 faham je lah...

rupenye, bila dah balik, dalam kereta baru terfikir yang ayat sepatutnya 

"....kita haruslah KOMITED ketika menjalankan tugas......"

gelak sakan lah abah aku balik cerita ngan mak aku..ngah3~~

mungkin teks khutbah waktu tu disediakan dalam tulisan jawi sepenuhnya..sekarang pon masih lagi pakai teks jawi, waktu di wilayah persekutuan labuan dulu, edaran teks khutbah masih dalam tulisan jawi waktu tahun 2005.

so, ejaan dia "kaf wau mim ya ta dal"---->KEMETOD.....wakakakkakakakaaaaaaaaaaaaa~

nasibla khatib tu tak kene gelak ngan jemaah kan..

Khamis, 15 Disember 2011

Cerkon 9, Tarikan Babi Hutan.

Hari semalam aku bwk adik2 spupu keluar...Penuh Unser..Dah dekat 2minggu dah berkumpul ramai2 sempena cuti sekolah ni..Lepak rumah pusaka ramai2 di kampung..Dalam perjalanan balik pukul 11 malam, terserempak dgn sekeluarga babi hutan.. Ade la dekat 5 6 ekor..dari king size sampailah yang kemetot..mereka lepak2 kat kawasan lembu kena tambat..kawasan tu dalam 60 meter je dari rumah pusaka kitorang..kire kat rumah jiran la jugak..bg aku, aku dah biasa tgk..apa berlaku dalam kereta???

Iman : Abang amer, berenti!!!berenti...Iman tak pernah tgk babi..

Aku : hoihhh...ngarut mu iman...

Iman : alaaaa..berenti je laaa...abang ngan adik mane pernah tgk babi...

Aku : (gelak2 sikit, kesian pulak..bg aku ini adalah pengalaman berguna untuk dia..so aku reverse kerete dan suluh babi2 tu guna lampu tinggi..tarik handbrake..dekat 5 minit jugak semua tgk babi2 tu)

Adam : Adam dah biase tgk babi..hari2 kene kejar..kalau nak gi ngaji,slalu je kene kejar..adam ngan angah slalu masuk rumah orang sbb nak selamatkan diri dari babi..

Alif : sekarang bulan berape??bulan 12 kan..maknenye ade 12 ekor anak dia..cari laa yg lain..orang kate babi ni beranak ikot bulan..

Suasana dalam Unser memang gegak gempita..kerana babi..ahahhahahahhaaaaaaaaaa.....itulah beza org duduk kampung ngan bandar..Adam(9 tahun) dan Angah (8 tahun) adik beradik, diorang mmg duduk kat ngan rumah pusaka..Iman(15) ngan Amin(13) duduk di Kelantan, musim cuti ni baru dorang ade kat Temerloh ni..

Dari Kiri : Iman,Yakin,Mat,Amin,Alif,Angah,Adam

Dan aku masih pelik, tiba2 pulak rase nak berhenti tgk tingkah babi2 tu..ahahahhaaaaaaaaa....tgk babi2 tu sondol2 tanah,macam cari cacing..tiba2!!!!!!!!!

Alif : eh,lembu ni dah laa nak semelih lusa..sabtu ni ade kenduri...

Aku : laaaa..biar betol alif..dah tu???kire sabtu ni kenduri sembelih lembu ni lah kan????

Alif : ye lahhh...

Semua gelak2 dan budak2 dah planning malas gi kenduri sabtu ni..pasal babi hutan tu dah dekat sgt ngan lembu kena tambat...kwang3~~~

Aku misti pegi punye, kan wajib tu gi kenduri..lgpon, bukannye bcampur pon najis2 mughallazah tu kat lembu...tapiiiii...pikir2 smula,nak muntah jugakkk...geli..wakakakkaaaaaaaaaaaaaa...

Rabu, 14 Disember 2011

Cerkon 8, Kurasakan Harini Berjalan Dengan Cukup SLOW!!

Bukan tak pernah melalui hari yang memalukan. Tapi kali ni peristiwa ni buat aku betol2 hilang keyakinan diri. Malu betol nak jumpa masyarakat setempat..huwaaaaaaaaaa~~~~~~~~!!!!!! rase nak duduk dalam longkang sambil smack down bakteria-bakteria yang ade di situ...huh!!!!!!!

Aku bangun pagi mcm biasa..then dapat panggilan dari makcik sedare..

Aku : Helo
Cik la : helo amer ke ni..
Aku : Ha'ah..amer..nape?
Cik la : Mer, Mokmah baru je meninggal pg td..amer bgtau la kat ummi ye..
Aku : Innalillah...ok2, nanti amer bgtau..

So conversation di atas nampak normal kan??? Malangnya aku terguna kuasa "super prediction" aku...hampehhhh btol....bila Cik la talipon pepagi buta waktu matahari belum naik, aku dah agakkkk dah yang ade org meninggal.. so aku assume laa mak nye si cik la tu ninggal.. kebetulan plak gelaran mak si cik la nih "mok nik munah"..so bile aku dgr je "mokmah" aku terus je anggap yg maknik munah dah takde..isk3....kebetulan pulak moknik munah ni dah lama uzur..aku sendiri pernah bawak dia gi berubat.

So aku pon dgn penuhhhh tanggungjawab aku antar laaa mesej kat semua mak sedara n pak sedara yg ade..yang dah berumur,aku call..takot2 rabun mata,takdapat pulak nak bace SMS..kdg2,nak bukak SMS pon tak reti..aku rase dah anto smua kot..adik bradik abah 7, adik bradik umi 10..perhhh...btanggungjawab btol aku serbarkan berita kematian yang cukup palsu...sedangkan orang yang diberitakan meninggal dunia tu masih hidupppp lagi..HIDUP!!!!!

dalam 2 jam lepas aku sebarkan berita tu, aku dapat call dari adik aku..

Adik : abg amer, ayahngah call aku..dia nak gi melawat..yg meninggal tu duduk di mana??
Aku : aik, kat bukit tingkat laa..mane lg...
Adik : laa,ayahngah cakap yang meninggal tu duduk kat Kg Loyang..Dia cuma nak tau org tu ninggal kat mane..kebumi di mana?
Aku : laaaaaaaaaaaaaaaaaaa....ye ke????Mokmah ke Moknik Munah????

Bermulalah dunia ku yang kian gelapppp....malu bukan alang2....aku dah info semua.. nak buat pembetulan melalui SMS or call tu kurasekan bagaikan sangat berat untuk dilakukan lantaran malu yang tak dapat dikawal...aku ambil masa hampir sejam sebelum aku buat pembetulan..nasib baiklah takde lg org gi rumah Monikmunah..bimbang pulak tgk org tu hidup, lari balik pulak semua...

Alfatihah untuk Mok Mah...Nenek Saudaraku..

Isnin, 28 November 2011

Cerkon 7, Pandai Berjenaka Adalah Bonus Untuk Pikat Wanita

Pandai berjenaka kena pada tempatnya sememangnya bonus yang cukup besar untuk memikat wanita..Salam(bukan name sebenar) sememangnya dah lama mengidam nak nikah..lantaran setiap hari berimaginasi memiliki bini yang sah, beliau desperate meluahkan hasrat hatinya kepada aweknya..

Salam : duit dah cukup ni..jom laa kawen

Awek : eh..itu bukan syarat utama..

Salam : ye, aku tau..ko tak pandang duit aku..ko nak diri aku kan??

Awek : eh eh..tak langsong!!

Salam : alaaa...aku hensem kan??

Awek : dahi pon besar mesen jahit...ade hati ngaku hensem..hiskkkk

Salam : dah tu ape syarat utamanya???

Awek : alaa..lupa la tu..nyanyukkk...kan dulu ko janji nak improve sense of humor...tak kelako langsong la ko ni...

Salam : alaaa..lepas kawen nanti aku buat laa kelakar banyak2...

Awek : janji ye??

Salam : janji!!!

Awek : ko jangan mungkir..kalo still tak kelako...kita mungkin boleh cerai...dalam 24 jam!!

Salam : tapi kenape ye???

Awek : alaaa...janganla banyak soal..yang penting ko boleh buat lawak!!!!!tahap amer ketot raje lawak baik tak payah...aku nak tahap sepah!!!!

Salam : iyelahhhh!!!!!!!!!!!!!!!!

....................................................................................................................................................................

Hari berganti hari...akhirnya mereka selamat dinikahkan di sempadan...
Malam harinya waktu bersama keluarga, sebelum masuk bilik tidur...
Semua ahli keluarga awek dah ade kat ruang tamu..

adik awek : cepatlaaa bang....buat laa lawakk...cepat laaa

mak awek : makcik minat betol yus jambu tu...makcik harap sangat muke anak ni macam yus jambu

ayah awek : ko ni reti ke tak reti ni wak lawak?? kalo tak reti, jangan usik anak aku!!!cerai skarang!!!

abang awek : ko nampak parang ni??? baik wat kelako skarang!!!!!

awek : aku dah kate, IMPROVE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ahad, 20 November 2011

Ibu Ayah

Anda masih punyai ibu ayah?

Berapa umur mereka?

Anda sibuk memburu kejayaan di Universiti?? Kerjaya??

Anda sibuk maintainkan rumahtangga supaya sentiasa ok??

Ingat angka 60..tolakkan dengan umur ibu ayah anda..

Itulah hayat ibu ayah anda yang masih ada..

Umur rasulullah ketika wafat 63 tahun, kita mungkin awal atau lewat sedikit sahaja..

Jadi, memburu kesenangan diri sendiri sehingga melupakan ibu ayah yang hayatnya 4,5 tahun lagi itu adalah wajar??

Hiburkan mereka..besar ganjarannya..Luangkan masa bersama mereka.. Jika tidak mahu anak-anak anda lakukan perkara yang sama kelak.

Selasa, 8 November 2011

Menerobos Sempadan Diri

wuuuhaaa!!12 Zulhijjah..kita berada pada hari ke 3 Raya Haji atau Raya Korban. Pada sesiapa yang berkemampuan, di hati masih lagi bertanyakan "nak ke tak nak,nak ke tak nak korban tahun ni??". Aku nasihatkan, korban je lah k..Esok hari terakhir untuk buat keputusan. Besar ganjarannya korban. Disamping itu, hidupkanlan amalan bertakbir sementara masih ada peluang hari ini dan esok. Insyaallah.

Ini bukan entry motivasi Dr. Fadzillah Kamsah, tapi aku pinjam tajuk motivasi beliau yang cukup popular itu. Menerobos Sempadan Diri.

Di ofis hari ni ada buat majlis korban. 3 ekor lembu dah sedia nak dikorbankan. Ertinya 21 bahagian. Kesemua bahagian disumbangkan oleh kakitangan JKR Temerloh ini. Alhamdulillah. Cukup ramai untuk jumlah staf yang tidak sampai 100 orang.

Apa yang cuba aku terobos?? Untuk kali yang kedua atau ketiga aku akan menyaksikan lembu disembelih. Besarkah sempadan untuk diterobos?? Bagi aku cukup besar.Sebab aku ada penyakit "FOBIA DARAH" atau LipidPhobic kalau tak silap. Namun, darah haiwan agak kurang darjah kegerunan aku kalau nak dibandingkan dengan darah manusia.

Jadi, aku nekad menyaksikan upacara korban hari ini. hehe.. Mungkin takde masalah kot..alahh, lembu je ponnn..lagipon bersangkutan dengan ibadah. Takde lah mencabar mana.

Sebelum ni, antara pengalaman mabuk darah yang aku alami :

1. Tangan aku tersagat mesin parut kelapa waktu tengah mesin kelapa. Teros serta merta mata jadi gelap, rasa nak muntah dan aku tak sedarkan diri. Semua ni aku alami lepas tgk tangan berdarah dan kuku hampir hilang. Ini waktu tingaktan 3.

2. Waktu tingkatan 2, aku pernah jalani pembedahan kecil di bahagian kaki. Menurut doktor, dia tak perlu bius aku. Sebab Pembedahan dan jahitan adalah terlalu kecil. Bila aku rasa je kaki aku terkena alatan doktor, terus aku rasa simtom2 di atas. Gelabah doktor tuh.. haha.. Pastu beliau kutuk aku "ape laa penakot..bla bla blaa..."

3. Peristiwa ni pulak berlaku 2 3 tahun lepas,waktu nak ambil darah untuk pemeriksaan kesihatan, akibat lemak yang berlebihan, sukar untuk doktor nak cari urat darah. Jadi, dekat 3 4 minit jugak dia korek2 lengan aku. Bila satu cucukan dia terbenam jauh ke isi, aku buat hal lagi. Pitam lagi sekali.. Walaupun aku dah kuatkan semangat. Cissssss

4. Kalau pitam sebab jari luka terkena pisau tu dah banyak kali dah aku kene..tapi ni cerita zaman sekolah dulu laa..skarang kalau kene pisau,senyum jeee..camni =)))

5. Waktu tingaktan 5, aku mandi laut. Waktu tu aku disengat landak laut. Lepas kena sengat tu memang gelabah berok laa. Memang laju aku berlari mencari daratan. Malangnya kaki aku calar balar terpijak karang dan batu. Aku sedar aku akan pitam, aku hidupkan enjin motosikal, suruh kawan aku bonceng. Sekali tengah-tengah bawak moto tu aku gelap mata lagi sekali. Kaki dah berlumuran darah waktu tu. Nasib la aku sempat tongkat moto dan baring tepi jalan. Member pulak tak reti bawak moto. Dengan dia skali panik. Tahan kereta orang, bawak aku balik. Denggg!!!..Peristiwa ni tersebar jugak kat sekolah sebab yang hantar aku ke rumah tu anak cikgu sekolah..ampeh toll..

6. Waktu sekolah jugak, member2 gaduh dalam kelas. Ade sorang mamat ni bantai kepala member aku ngan batang penyapu. Bedarah macam air paipp..Pehhhh...muntahhhh sakan aku..Nak betumbuk main fairplay takleh ke??macam labu labi..

7. Aku tak pernah izinkan orang cek darah aku jenama ape.. A ke B ke AB ke.. waktu kempen kat sekolah, aku nyorok..

Adik2 aku mmg slalu ah nyakat aku. Ni je point besar dorang waktu nak nyakat aku..Selalu je cerita benda yang mengerikan. Contohnya "tadi aku nampak eksiden, kaki orang tu ade kat tepi jalan. Pastu aku tengok kepala orang tu leper kene penyek lori"...aihhh..siot tol..dah cukup wat aku loya2..

Ni antara kisah yang aku lalui je. Belambak lagi laa kisah lain. Tapi kebelakangan ni aku dah cuba-cuba tengok video2 ngeri. Cuba lawan perasaan. Hasilnya aku dah boleh terima sikit-sikit. Ini pun hasil nasihat ustaz ape ntah name beliau waktu skolah dlu. Tak ingat nama pulak,maaf.

Kata beliau, " Rasulullah, waktu korban dia sendiri yang sembelih. Jadi amalam ni nak didik kita agar berani. Kalau tengok Sultan Brunei pon, dia akan sembelih sendiri unta dia". Jadi aku sedar, aku tak boleh terus begini. Lagipun zaman nabi dulu peperangan semua menggunakan senjata2 tangan. Keberanian macam tu aku misti capai.

Kawan aku pulak cakap, ":macam mana laa nanti kalau bini ko period??" ahahhahaaa..bangang.. aku takde jawapan. Tp paling menyentuh hati, "macam mana nak teman bini dalam wad bersalin??".. Ini laa yang membuatkan aku terus berusaha menghilangkan fobia ni..

Lembu pon dah ready, lubang pon dah siap gali.. Aku turun dulu!!!Siap laaa ko lumbuuuuuu~~~~~mooooooooooooooooooooooo!!!!!!!!!!!!!!!!!

Selasa, 1 November 2011

"Dunia Sementara" - Umar Ali

Sambungan dari entry UMAR ALI.

Umar Ali..Seorang buruh binaan. Hidup serba kekurangan. Berhijrah ke negara orang. Meninggalkan keluarga jauh di kampung halaman. Dipandang rendah masyarakat Malaysia. Tetapi telah berjaya mengajarku erti "dunia sementara".

Ungkapan yang bersahaja dan sering didengari. Cukup biasa dan tidak terkesan di hati apabila ungkapan "dunia sementara" keluar dari mulut para ilmuan baik di kaca TV, di kuliah-kuliah dan ceramah-ceramah agama. Namun apabila ungkapan ini diungkapkan Umar Ali, aku cukup berasa takjub. Dia bukan orang melayu. Malah tidak fasih berbahasa Melayu. Dia tidak perlu untuk menghuraikan apakah definisi dan pengertian sebenar "dunia sementara". Cukup baginya berkata-kata dengan cukup bersahaja bahawa dunia sementara.

Aku pernah terlibat secara langsung dengan buruh-buruh binaan. Aku tahu dan arif benar dengan kehidupan mereka. Bagi aku, untuk menemui seorang buruh binaan yang kekal menunaikan solat, adalah sangat mustahil. Kerja mereka memenatkan. Latar belakang mereka juga tidaklah cemerlang. Malahan bergaul degnan rakan-rakan yang belum tentu baik akhlaknya. Tetapi Umar Ali bersolat di masjid. Tahap ketakwaannya yang memungkinkan dia dipanggil Allah unutk ke rumahNya. Hebatnya Umar Ali tidak terhenti di situ. Dia menghiasi dirinya dengan akhlak yang mulia. Bersopan santun. Lembut tuturnya.


Subuh itu, sesampainya aku di masjid imam sudah berada di rakaat yang kedua. Aku berada di saf kedua. Betul-betul di belakang Umar Ali. Sesudah solat berjemaah, wirid dan doa, Umar Ali bingkas menoleh kebelakang. Dia tersenyum lebar. Memberikan salam sebaiknya kepadaku bagaikan dia menjaga lisannya dengan rapi. Huluran tangannyya kujabat mesra dan sengaja aku biarkan tangan kami berjabat lama. Biar terasa persaudaraan Islam antara kami. Keras telapak tangannya.

"Cuti ye harini. Mari, saya nak bagi nasi"  sambil aku mengajaknya ke motosikal.

"Ya, Cuti." jawabnya sambil kami berjalan menuruni tangga masjid. Dia mula menampakkan kemesraan. Bertanyakan di mana aku tinggal, ibu ayah di mana, dan pelbagai lg soalan.

Sesampainya di motosikal, aku ambilkan 2 bungkus nasi lemak di bakul motosikal untuknya. Cara dia mengungkapkan terima kasih melihatkan lagi bahawa dia sangat menghargai pemberian itu.

"Awak tolong. Letak nombor" katanya sambil mengeluarkan telefon bimbitnya meminta aku memasukkan nombor telefon aku.

"Buat apa?" tanyaku sangsi.

"Sahabat. Kawan-kawan" ringkas jawabnya.

"Ya. yaa.." penjelasan ringkasnya membuatkan aku akur yang tiada niat jahat daripadanya harus aku syak. Bukan apa, risau juga. Manalah tahu kalau ada udang di sebalik batu. Menaruh sedikit sangsi untuk keselamatan di apalah salahnya bukan?

Malamnya, Umar Ali muncul lagi di masjid. Selepas solat maghrib, dia angkatkan meja dan kerusi untuk ustaz yang bakal memberi kuliah maghrib. Begitulah dia sebelum ini. Dia pasti menjadi orang pertama yang mengalihkan meja dan kerusi itu. Umpama dia merebut pahala yang terhidang. Gembira aku melihat tingkahnya.

Setelah itu dia duduk di sebelahku.

"Awak sakit lagi?" dia bertanya kepadaku.

"Sikit lagi, sebelah kanan" balasku. Tanpa disuruh, dia menggunakan hanya sebelah tangannya untuk mengurut pinggang kananku. Teknik yang sama. Urutan yang sama. Sekali lagi keajaiban berlaku, sengal pinggangku akibat menaiki Gunung Senyum hilang.

"Awak ada belajar mengurut?" soalku kepada Umar Ali.

"Ada la sikit-sikit" jawabnya mesra.

Tanpa disangka-sangka. Umar Ali membuka ruang  persoalan yang agak sukar untuk aku berbicara.

"Sini, worang mati. Kenduri." katanya.

"Ya, itu majlis tahlil" kataku pula.

"Zaman nabi, tiada" sambungnya lagi.

Selepas dia menyatakan tiada wujudnya amalan kenduri untuk si mati, aku terdiam seketika. Memikirkan apakah point penting untuk aku keluarkan. Keadaan akhirnya diselamatkan oleh Ustaz yang memberi kuliah. Kami sama-sama mendengar kuliah maghrib hinggalah masuk waktu Isyak.

Sewaktu Ustaz memetik hadith-hadith, Umar Ali bagaikan sudah mengetahui isi-isi hadith. Akhirnya aku bertanya kepadanya bagaimana dia tahu hadith tersebut, dai mengatakan dia ada mengumpul kitab-kitab hadith yang popular seperti Muslim, Abu Daud, Tirmizi, Bukhari dll. Terkesima aku dengan jawapannya. Sedangkan aku ini, jarang-jarang menelusuri makna sebenar al-Quran, Umar Ali pula sudah cuba mendalami hadith-hadith. Tidak hairanlah anaknya menjadi tahfiz. Juga tidak hairanlah dia hadir ke masjid dengan penuh rasa tawaduk.

Bukannya orang kita tiada yang beriman dan bertakwa setaraf Umar Ali, tetapi bagiku seorang buruh binaan sepertinya adalah amat luar biasa dengan jalan kehidupan yang dipilih. Aku juga mengambil kesempatan bertanyakan kemana rakannya yang lain, katanya mereka menonton TV pada waktu malam.

Sehingga ke hari ini, dia semakin mesra denganku dan terasa ikatan ukhuwwah itu teguh berdasarkan prinsip Islam.

Pinggangku tidak lagi bermasalah sehingga ke hari ini. Syukur Allah menemukanku dengan seorang sahabat, UMAR ALI...

Khamis, 27 Oktober 2011

Umar Ali

Kelmarin, sedang mendengar kuliah subuh. Badan sakit2 akibat memanjat Gunung Senyum.

"Awak sakit? Mari saya tolong" seorang lelaki berkulit hitam menegur dan menawarkan bantuan.

"Oh, boleh. Sini, saya lenguh sini" aku menunjukkan bahagian belakang sebelah kiri yg sengal2.

"Awak sini sikit" katanya sambil aku mengalihkan belakangku ke arahnya sambil mendengar kuliah maghrib bersama-sama di masjid.

Dia mula mengurut. Anehnya aku tidak merasakan sedikitpun kesakitan. Malah jari-jemarinya tidakpun menekan bahagian belakang. Bagaikan diusap-usap. Setelah beberapa minit, sengal2 hilang. Aku sendawa sedikit demi sedikit. Sakit yang lebih di sebelah kiri hilang. Tinggal sedikit kesakitan di sebelah pinggang kanan.

Sejurus selesai kuliah maghrib, sementara menunggu Isyak, kami berkenalan.

"Kau tinggal mana?" tanya aku ringkas.

"Sana depan, bangunan kedai baru tengah buat" jelasnya yg bermaksud dia adalah pekerja kontrak binaan. Bermakna dia tidak kekal di sini. Mungkin 2 3 bulan lagi projek akan siap. Gelap kulitnya, tapi seakan suci dek akhlaknya yang baik. Berjambang dan berjanggut, aku yakin bahawa dia menyimpannya kerana menuruti sunnah Rasulullah SAW. Berkopiah dan berkain pelikat serta berbaju biru gelap, kecil sahaja orangnya.

"Kau dari mana? Pandai mengurut. Terima kasih" tanyaku lagi seakan takjub ingin berkenalan dengannya sementelah sakitku hilang.

"Saya Bangladesh. Mari sini 4 bulan kurang mau 4 taun" jawabnya.

"Oh, dah lama. Ada anak bini?" bagai inspektor polis, perasaan ingin tahu kian jelas.

"Anak bini Bangladesh. Saya anak, hafaz quran" jelasnya.

"Subhanallah, bagus. Bila mau balik Bangla?" sambungku.

"Bangla, kecil. Orang, ramai. Malaysia, besar. Orang, kurang. Sini saya datang. Cari rezeki. Apa mau kisah, dunia sementara" jelasnya. Aku kian terpesona dengan penjelasan demi penjelasan yang diberi. Antara lain dia sering mengeluarkan perkataan "Insyaallah, Subhanallah" atas setiap percakapannya.

Azan berkumandang. Solat ditunaikan.

Setelah selesai berwirid dab berdoa. Dia datang mendekatiku untuk bersalaman.

"Awak subuh datang?" tanyaku.

"Esok cuti, Deepavali. Saya Insyaallah datang" katanya.

"Datangla, aku mau bagi nasi. Kau urut bagus. sakit saya hilang"

"Insyaallah. Insyallah" terbit dari mulutnya.

Sebelum beredar dia dulu yang bertanyakan namaku.

"Izzat. Izzat Muzzammil" kataku.

"Muzzammil??" dia mengangkat sedikit suaranya. Bagiku, reaksi yang diberikan menandakan dia sememangnya hidup bertemankan al-Quran. Kerana dia mengetahui wujudnya surah al-Muzzammil.

"Ya, Izzat Muzzammil" kataku sambil tersenyum. "Nama kamu?" tanyaku.

"Saya Umar Ali. Umar Ali" katanya.

"Oh, Umar Ali. Besok datang ya, saya bagi nasi" kataku.

"Insyaallah. Insyaallah" jawabnya sambil kami beredar.

Pertemuan pertama yg diatur Allah secara kebetulan ini mengubah 180 darjah persepsiku terhadap pendatang asing. Umar Ali yang mengubahnya. Dan terima kasih tuhan, kerana mengaturkan aku duduk di sebelah Umar Ali. Juga menawarkan urutan yang menghilangkan kesakitan melalu Umar Ali.

Bersambung..(entry berikutnya akan aku jelaskan pertemuan kedua kami hari semalam dan siapa Umar Ali dengan lebih dekat)

Rabu, 26 Oktober 2011

Jatuh Hati

waktu belajar, plan macam2..nak kerja jauh2..nak tawan dunia..nak masuk pesisir pantai..biar tak balik 5 6 bulan, usia masih muda..badan masih kuat..nak cari emas seguni..nak join syarikat oil n gas..nak terbang ke angkasa..

akhirnya dah hampir 4 bulan di kampung..training indsutri berdekatan rumah..duduk dgn belaian ibu..hari2 disapa mesra jiran2..hujung minggu ziarah sepupu2 yg sedang membesar..malam2 di kedai kopi dgn kawan2..siap sempat bungkus nasik lemak hari2 hantar ke kedai..

bahagia dan jatuh hati dgn kampung halaman..tak mungkin aku tinggalkan lagi..tak mungkin ibu bapaku sunyi..bakti akan dicurah disini..benar aku bangsa menumpang, benar bangsaku tidak disukai..tp izinkan aku berbakti demi akhirat yg kekal abadi..

Rabu, 19 Oktober 2011

Budaya Menziarah Orang Sakit Subur di Malaysia

Jom layan gambar-gambar dulu.

Kereta-kereta di kawasan tempat letak kereta.

Perhatikan Proton Perdana putih terpaksa meletakkan kereta bukan di kawasan  lot tempat letak kereta.

Sudut lain pemandangan kawasan letak kereta yang menunjukkan parking sudah penuh.

Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (HOSHAS), Temerloh tersergam megah. Projek bernilai RM480 juta ini mampu menampung 700 pesakit pada satu masa. Dengan kelngkapan antara tercanggih di Malaysia, beserta kemudahan yg disediakan, Pesakit-pesakit dari daerah sekitar seperti Jerantut, Kuala Lipis, Maran, dan Bentong juga bertumpu di sini secara tidak langusng membangunkan kawasan sekitar Paya Pulai khususnya dan daerah Temerloh umumnya. Hospital ini telah beroperasi semenjak April 2005.

Bahagian lobi hospital yang tidak pernah sunyi.

Orang ramai menziarahi pesakit.

Terdapat 6 lif disediakan untuk ke wad-wad.

Orang ramai menunggu giliran menaiki lif.

Pandangan dari dalam lif.

Tempat letak kereta yang sentiasa penuh setiap kali waktu melawat.

Pandangan kiri tempat letak kereta.
"Sesiapa yang menziarahi orang sakit atau menziarahi saudaranya kerana Allah, nescaya penyeru(malaikat) akan berseru kepadanya: 'Alangkah bagusnya engkau, alangkah bagusnya perjalananmu, telah bersedia untukmu sebuah rumah di dalam syurga" - Hadith riwayat at-Tirmidzi


"Hak seorang muslim ke atas muslim (yang lain) ada lima perkara iaitu menjawab salam, menziarahi orang sakit, menguringi jenazah ke kubur, menghadiri undangan dan mendoakan orang bersin"- Hadith riwayat al-Bukhari.

Hadith di atas adalah antara sekian banyaknya hadith yang menyeru kita menziarahi orang yang sedang sakit. Tidak semestinya orang yang kita kenali, bahkan juga kepada orang yang kita tidak kenali. Tahukah anda adalah sunat untuk menziarahi musuh juga?? Ini adalah bertepatan dengan amalan yang dilakukan Rasulullah SAW.

Di Temerloh ini, aku kerap kali ke hospital untuk menziarah saudara-mara, orang-orang kampung dan juga kenalan-kenalan. Maklumlah, tinggal di kampung, bila sorang sakit, semua orang maklum. Jadi serba salah kalau tak ziarah. Yang menakjubkan, setiap kali aku pergi, pasti sukar mencari tempat letak kereta. Sampai saja di dalam wad, setiap katil pasti ada pelawat. Kadangkala melebihi 7 8 orang untuk setiap pesakit.

Perkembangan ini adalah positif walaupun terpaksa bersesak-sesak. Tapi dalam konteks lain, memberi motivasi kepada pesakit dan mengingatkan diri pelawat sendiri tentang waktu sakit kelak.

Tahukah anda mengambil gambar di dalam wad adalah dilarang?? Tiada terdapat papan tanda atau arahan yang jelas. Tetapi sesetengah nurse akan melarang pelawat mengambil gambar di dalam wad. Mungkin ada signifikannya. Kalu nak ambil gambar siap posing bagai, pegi lah studio kan??tak gitu??

Isnin, 17 Oktober 2011

Kisah Klasik Untuk Masa Depan (siri 5) : "Guru-guru"

Pagi Isnin kembali lagi. Kenderaan-kenderaan mula memenuhi jalan di hadapan sekolah. Ibu bapa menghantar anak masing-masing, motosikal-motosikal para pelajar menderap masuk ke pagar sekolah, pelajar yang berjalan kaki dan juga lebih memeriahkan suasana apabila terdapat bas-bas yang memuntahkan puluhan pelajar di satu sudut di hadapan sekolah.Pelbagai gaya menghadapi "Monday blues". Ada yang masih terlena, terdapat juga yang ceria dan ada juga yang terpaksa ke sekolah.

Di tepi pagar sekolah, dari kejauhan terlihat kelibat Ubaidah sedang berjalan kaki menuju ke pintu pagar sekolah.  Gaya langkahnya tidak menampakkan keyakinan. Bajunya lusuh namun kekal kemas. Loceng dibunyikan. Setiap pelajar kelihatan menuju ke dewan utama. Perhimpunan mingguan akan berlangsung. Guru-guru juga kelihatan tergesa-gesa. Ada yang masih di bilik guru, malah ada yang belum pun "punch card".

Ubaidah kelihatan gelisah. Dia berjumpa dengan rakan-rakan dan menyatakan niat untuk ponteng perhimpunan.Tiada yang ingin turut serta dalam misi Ubaidah. Malah Umar yang merupakan teman rapatnya juga enggan mengikutnya pagi ini. Dia terpaksa menyertai perhimpunan kerana tidak mahu lagi mencabut kemuncup di padang. Penangan denda Cikgu Azmi cukup pedih untuk ditelan. Bukan sahaja fizikal mereka dipergunakan, malahan Cikgu Azmi akan memastikan mental mereka menerima hukuman atas kesilapan yang mereka lakukan.

Sebagai guru disiplin sekolah, Cikgu Azmi sememangnya digeruni pelajar. Lagaknya seperti pegawai tentera dan sentiasa menggenggam rotan cukup membuatkan para pelajar gentar. Baginya, tugas yang digalas bagi memastikan sekolah terhindar daripada masalah disiplin harus digalas dengan penuh tegas. Pantang sekali melihat salah laku pelajar, pasti ada habuannya. Masih segar dalam ingatan Ubaidah, ketika didenda bersama Umar akibat ponteng perhimpunan. Disuruhnya oleh Cikgu Azmi mencabut rumput seberat 1 kilogram setiap seorang di tengah terik 12.30 tengah hari. Hampir 40minit sebelum selesai mencabut kemuncup, mata sudah berpinar-pinar, kepala mula pening menahan terik mentari. Namun pagi ini dia nekad, tidak mahu hadir ke sesi perhimpunan.

Ubaidah menuju ke kantin sekolah, tiada seorang pelajar pun melainkan dia. Dengan selamba dia membeli sebungkus nasi lemak dan air suam.

"Dik, kenapa tak pergi perhimpunan?" tanya Makcik Ros kepada Ubaidah sambil tangannya mengisi nasi lemak ke dalam pinggan.

"Lapar laaa Makcik, lepas makan ni saya pergi" Ubaidah menjawab dengan tenang dan mesra.

"Nanti kena marah dengan Cikgu Azmi, pergi la makan cepat-cepat" nasihat Makcik Ros kembali.

"Baik Makcik, terima kasih" balas Ubaidah ringkas sebelum menuju ke meja makan untuk menikmati makanan.

Pelajar di dewan sedang mendengar ucapan Pengetua sekolah. Pengetua dalam ucapannya kerap kali menyentuh soal disiplin pelajar. Baginya masalah disiplin kecil yang tidak dicegah inilah yang akan meruncing menjadi masalah yang tidak dapat diselesaikan. Namun, dalam ucapannya juga dia sangat berharap agar pelajar memberi kerjasama sebelum tindakan diambil terhadap mana-mana pelajar yang melakukan kesalahan.

Guru-guru juga sibuk berbicara tentang disiplin. Lebih banyak sungutan daripada suara membela pelajar. Kecenderungan menyalahkan pelajar seratus peratus selalunya berlaku di mana-mana sekolah pun. Jarang sekali guru-guru bertindak menyelesaikan kekusutan pelajar. Mereka lebih cenderung menghukum. Hasilnya, kesilapan yang dilakukan akan diulangi. Malangnya, jika terus berpanjangan, pelajar yang sememangnya bermasalah akan terus merendah diri dan menganggap diri mereka terlalu jahat.

Ubaidah begitu asyik menjamu selera. Dia keseorangan di kantin. Nasi lemak yang terhidang dinikmati perlahan-lahan. Cikgu Azmi membuat rondaan. Dia ingin memastikan tiada pelajar yang ponteng perhimpunan mingguan. Setiap sudut sekolah dipantaunya. Ketenangannya bagaikan diragut. Begitu tercabar ketinggian martabatnya bila terlihat Ubaidah menjamu selera. Giginya diketap. Rotan di tangan kanannya digenggam kemas. Susuk tubuhnya yang sedikit gempal dan berkulit gelap kelihatan tercabar dengan tindakan selamba Ubaidah.

Dia menghampiri Ubaidah melalui belakang Ubaidah.

"Hoi!!!Kurang ajar!!!Orang lain pergi perhimpunan kau sedap2 makan kat sini..Selalu buat masalah. Bodohhh!!" Herdikan Cikgu Azmi tidak dapat dibendung lagi. Segala apa yang terlintas di kepalanya diterjemahkan di mulutnya. Ibarat singa kelaparan, Cikgu Azmi bagaikan meroyan.

"Buang nasik kamu tu!!!" tengkingnya lagi menandakan dia belum puas untuk memarahi Ubaidah.

Ubaidah yang tergamam dengan tindakan Cikgu Azmi itu enggan membuang nasinya. Walaupun dia sememangnya menghormati gurunya itu, tetapi tindakan luar batasan Cikgu Azmi benar-benar mencabar keegoan remajanya. Tiada lagi dia terbayang seorang guru di hadapannya sementelah tindakan penuh emosi kebinatangan dipamerkan gurunya itu. Yang nyata, dia juga tidak sedar kedua-dua genggaman tangannya sudah tergenggam menandakan dia bersedia membuat serangan balas jika diapa-apakan gurunya itu.

"Ini kali terakhir aku cakap, buangkan makanan tu!! Kalau tak kau nahasss!!!" jeritnya lagi.

Ubaidah yang duduk di kerusi kini berdiri. Mukanya merah padam. Dia merenung baki nasi yang tinggal sementara Cikgu Azmi belum puas memarahinya. Dalam kekalutan, Cikgu Rusni yang kebetulan lalu di situ tiba-tiba mengalirkan air mata. Dalam esak tangisnya, dia cuba menahannya untuk berkata-kata. Dia memberanikan diri menghampiri Cikgu Azmi dan Ubaidah. Para pekerja dan pengusaha kantin sekolah kelihatan berkumpul di depan kantin memerhatikan apa yang sedang berlaku.

"Ubai, buangkan saja nasi tu. Nanti waktu rehat cikgu belikan yang lain. Mari ikut cikgu ke dewan" pujuk Cikgu Rusni sambil menahan sebak. Cikgu separuh umur itu cukup tersentuh dengan apa yang berlaku. Dia cukup mengenali Ubaidah. Guru Bahasa Melayu yang disayangi ramai pelajar itu akhirnya berjaya menenangkan keadaan. Ubaidah yang begitu menghormati CIkgu Rusni kini akur dengan kehendak guru kesayangannya itu.

"Tak apalah Cikgu Rusni, tak perlu susah-susah. Lagipun memang salah saya" ujar Ubaidah sambil membuang  nasi ke dalam tong sampah tanpa ragu-ragu. Dia tidak mahu Cikgu Rusni menjadi mangsa keadaan, jika boleh dia mahu meeka bersurai tanpa Cikgu Rusni mendapat sebarang masalah daripada Cikgu Azmi. Guru yang cukup penyayang itu sudah dianggapnya sebagai ibunya sendiri.

Cikgu Rusni cukup dikenali sebagai seorang guru yang penyayang. Uniknya, semakin nakal pelajar, semakin disayangi Cikgu Rusni. Tidak hairanlah Cikgu Rusni sentiasa disapa para pelajarnya. Sebahagian pelajar-pelajar di kelas ke-5 dan ke-6 memanggilnya "ibu" tanpa disuruh. Begitu tinggi kasih sayang seorang guru terhadap para pelajarnya sehingga pelajar tidak lagi memanggilnya "cikgu".

Tindakan Ubaidah membuang nasi ke dalam tong sampah amat meruntun jiwa lembut milik Cikgu Rusni. Dia lantas bergerak menuju dewan bersama-sama Ubaidah.

"Minta maaf Cikgu Azmi, saya bawa Ubai ke dewan" Cikgu Rusni  meminta izin daripda Cikgu Azmi dengan penuh rendah diri.

"Baiklah Cikgu Rusni. Hah kamu!! Nasib baik ada Cikgu Rusni, kalau tak nahas kamu saya kerjakan. Degil!! Selalu buat masalah. Pastikan saya tak tangkap kamu lagi lepas ni" kata Cikgu Azmi tenang setelah dia terpaksa menundukkan kemarahannya dengan kehadiran Cikgu Rusni yang lebih tua daripadanya.

Ubaidah diam. Tidak mengangguk sekalipun terhadap kata-kata Cikgu Azmi. Baginya, pengorbanan Cikgu Rusni yang ibarat merendahkan martabat diri memohon maaf terhadap Cikgu Azmi bagi pihaknya amat dikesali. Dia lebih rela bertumbuk dan dibuang sekolah daripada meminta maaf daripada Cikgu Azmi. Tetapi demi kasihnya terhadap gurunya itu, dia turutkan sahaja. Mereka berdua meninggalkan kantin sekolah menuju dewan meninggalkan Cikgu Azmi yang kelihatan masih tidak berpuas hati.

Umar di dewan sekolah sedang lena tidur sambil duduk bersila tatkala Tuan Pengetua sekolah masih lagi memberikan ucapan. Namun dia terbangun apabila menyedari Ubaidah juga turut duduk bersila di belakangnya.

"Kenapa kau datang balik ni. Kau rindu dengan Pengetua ke??" kata Umar kepada Ubaidah.

"Si "kingkong" halau aku. Kantoi kat kantin tadi" jawab Ubaidah ringkas.

"Kah kah kahhh...tu laaa, nak monteng tak pandai. Lain kali belaja dengan aku" ujar Umar sambil ketawa kecil.

"Diamlah, aku jentik telinga kau baru nak tahu diam" Ubaidah yang masih bengang membalas sinis.

Umar terfikir apa yang sebenarnya berlaku. Awal pagi tadi, Ubaidah datang kepadanya untuk meminjam duit. Dia hanya menghulurkan dua ringgit sebelum Ubaidah menuju keluar kelas. Dia mengetahui masalah kewangan rakan karibnya itu. Pernah Ubaidah mengadu kepadanya tidak makan nasi selama 3 hari. Kesempitan hidup Ubaidah kian terasa semenjak ayahnya tiada. Hanya ibunya sahaja yang kini membuat kuih untuk dijual bagi menyara keluarga. Oleh itu, Umar kerap kali memberikan makanan kepadanya walaupun tidak diminta.

Cikgu Rusni juga memahami masalah yang dihadapi Ubaidah. Selalunya, Ubaidah memilih Cikgu Rusni untuk menceritakan masalahnya berbanding Guru Kaunseling sekolah. Sekeras-keras dan senakal-nakal Ubaidah, dia juga memerlukan panduan seorang guru bagi menangani masalah yang dihadapi.

Baik ustazah, baik guru kaunseling, baik bertudung labuh, baik beragama penampilannya, bilik guru tidak pernah sunyi menceritakan hal buruk pelajar secara terbuka. Apa sahaja berita negatif cukup pantas bertiup. Keadaan inilah sebenarnya menjadi duri dalam daging yang membarahkan lagi keadaan pelajar-pelajar yang sudah bermasalah dirumah.

Sudah 9 buah sekolah Cikgu Rusni menaburkan khidmat. Keadaan hampir sama. Dia cukup sedih apabila guru-guru berbicara tentang hal buruk pelajar terutama yang tidak sepatutnya diketahui umum. Pernah sekali seorang ustazah menyebarkan cerita tentang seorang pelajar perempuan. Waktu di kelas, ustazah tersebut menyuruh pelajar perempuan itu membaca potongan ayat al-Quran, malangnya pelajar itu sedikit pun tidak mampu membacanya. Maka dengan lantang ustazah tersebut naik angin dan menempelak pelajar tersebut.

"Teroknya kamu ni, kat rumah kamu tak sembahyang ke??..ha??ayah dengan mak kamu tak sembahyang??" tanya ustazah kepada pelajar itu di dalam kelas yang disaksikan pelajar-pelajar lain. Pelajar itu terdiam,tidak mampu berkata apa-apa.

"Apa lah Quran pun tak pandai nak baca, masuk neraka awak ni nanti" tambah ustazah tersebut menampakkan lagi lagak sumbangnya sebagai seorang agamawan.

Akhirnya pelajar itu bersuara.

"Maafkan saya ustazah, saya tak pandai. Di rumah memang mak ayah tak pernah sembahyang. Ayah saya tak pernah suruh saya sembahyang. Mak pula kadang-kadang sahaja" katanya sambil berbisik kepada ustazah.

Malang sekali, cerita tidak berakhir di situ. Tidak pula pelajar itu diberi bimbingan sewajarnya. Sebaliknya, hal buruk keluarga pelajar itu menjadi bualan hangat bilik guru. Malah guru-guru umpama mengecop pelajar tersebut sebagai bermasalah. Keadaan seperti inilah yang pantas tersebar di bilik guru. Keserabutan yang bertahun ditanggung Cikgu Rusni. Dia begitu hairan mengapa begitu seronok berborak,terutamanya bercerita tentang orang lain. Yang menjadi mangsa adalah pelajar,

Ketirisan maklumat juga amat dikesali Ckgu Rusni. Seorang guru kaunseling yang sepatutnya membimbing pelajar tidak amanah dalam tugasannya. terdapat satu kisah dimana pelajar yang mempunyai masalah keluarga mengalami tekanan. Malangnya tindakan beraninya bercerita kepada guru kaunseling dijadikan bahan cerita bilik guru.

Pelajar tersebut mendedahkan keadaan di rumahnya yang goyah. Bapanya sering mabuk dan pulang dengan wanita lain. Dia juga seringkali dirogol bapa sendiri. Namun ibunya tidak mempercayai kata-katanya. Pelajar yang sepatutnya dilindungi haknya kini dicabuli kepercayaan yang ditaruh. Akibatnya, guru-guru sekali lagi mengecop pelajar tersebut sebagai bermasalah.

Ini adalah kes popular dan cukup mengaibkan. Kadangkala, terdapat juga kes-kes kecil yang diceritkan dengan nasi tambah dan berulamkan fitnah. Contohnya seorang guru melihat seorang pelajar di kawasan bandar sedang menunggang motosikal di kalangan mat-mat rempit. Itu sahaja yang dilihatnya.Tetapi apabila sampai di bilik guru, ada guru lain mengiakan cerita pelajar tersebut bahkan menambahkan lagi cerita.  Mereka mengutuk kerana pelajar tersebut sering ponteng kelas, gagal menyiapkan kerja, dan macam-macam hal lain. Tetapi sekadar di situ. Api kebencian akhirnya kian tinggi akibat kebusukan hati para guru. Tiada bimbingan, hanya kecaman.

Kadangkala Cikgu Rusni cukup hairan, para guru mengutuk pelajar ibarat mereka tidak memiliki anak sendiri. Terlalu sedap mengata orang tanpa memikirkan anak sendiri juga berisiko melakukan hal yang sama. Malah terdapat juga kes dimana anak sendiri jahat seperti syaitan tetapi si ibu tidak pernah tahu malahan sering memuji-muji kebaikan anaknya. Tapi apabila ada hal orang lain, merekalah jaguhnya. Kuman di jubah imam nampak ketara, tahi di hidung sendiri buat-buat tidak nampak.

Setiapkali terbayangkan nasi yang dibuang Ubaidah ke dalam tong sampah, Hati Cikgu Rusni begitu pilu malah mengalirkan air mata. Sudahla duit tak ada, adik-adik ramai, apabila sedang kelaparan, disuruhnya buang makanan tanpa boleh membela diri. Baginya, setiap kesalahan pelajar ada sebabnya. Pada yang tidak bernasib baik menerima didikan akhlak yang tinggi, adalah tidak adil untuk menghukum terus mereka. Sikap yang tidak ada pada guru-guru yang dikenalinya.

Sekolah gempar lagi. Bilik guru bising lagi. Anak ustazah ditangkap basah. Video 3gp pantas tersebar. Ustazah mengajar sembahyang. Juga tip-top tajwidnya. Dia juga menjaga tepi kain orang. Tetapi gagal menjaga akhlaknya sendiri..dan anak-anaknyaa..

Jumaat, 14 Oktober 2011

Cap Ayam dan Cap Buaya

Ape yg anda tahu tentang Cap Ayam?? Mengapa sebutan "cap ayam" begitu sinonim dengan perkara2 yg cikai, kodik, lauya, koman, lopek dan seangkatannya?? 

Dan jarang disebut masyarakat kita, tetapi tetap diketahui umum bahawa Cap Buaya adalah akronim atau berlawanan dengan maksud yg dibawa Cap Ayam..mengapa???

Aku pon tak tahu jugak dari mana terhasil sebutan cap ayam ni..tapi melalui pengalaman, aku yakin cap ayam sebenarnya terhasil daripada penggunaan bulu tangkis Cap Ayam. Ahaaaa, korang penah guna tak?? Ini pengalaman masa budak aku nihh..

Waktu tu skolah petang. Gi skolah pukul 12.30. Balik pukul 6. Memang tak kira waktu aa main.. Sebelum dan selepas sekolah..Waktu musim badminton je, ramai laa yg main kat taman perumahan tu. Tapi geng2 aku ade port..Main kat belakang rumah 2 tingkat. Sebab bangunan tu tinggi. Jadi angin pon kurang. Sangat syok untuk berangan menjadi jagoan negara ketika itu pasangan Yap Kim Hock-Cheah Soon Kit, jaguh single Ong Ewe Hock dan Yong Hock Kin tidak kurang juga memuja kehebatan jaguh-jaguh seberang seperti pasangan Chandra-Sigit dan perseorangan Taufik Hidayat ketika zaman remajanya.

Jika diimbas, macam2 jugak gelagat aku waktu tu. Lingkungan tahun 95-99 waktu darjah 1 sampai 5. Raket cikai2 ada kat rumah. Tapi jangan harap aku nak pakai. Time nak main je pagi2 dan petang2, pandai la aku sorok raket Yonex dan Carlton abah aku bawak keluar..Ngeh3~~~ Walaupun gelanggang hanya permukaan bertar, tetapi keseronokan bermain cukup tinggi.

Garisan gelanggang kitorang buat guna kapur. Mana dapat?????Cilok kat sekoilah aaaa...budak2 skarang tak kenal kot, pasal dah guna whiteboard. Net pulak guna basikal, basikal aku antara yg kerap digunakan. Pasal basikal aku tinggi. Waktu tu org panggil "basikal racing". Uniknya, seingat aku kat kawasan perumahan tu budak2 wajib ada basikal. Jarang sangat tgk budak jalan kaki. Gi sekolah pon berbondong-bondong kami berbasikal sejauh 3 kilometer.

Yang paling tak larat nak ingat, dah main belakang rumah orang, misti aa kiri kanan gelanggang tu longkang. Time shuttle atau bulu tangkis masuk je dalam longkang, memang frust ahhh... Dah aa malas nak ambik, busuk, shuttle basah dan kotor. Tapi waktu tu bukan pikir ape, tibai je. Hehe...Cerita bab bulu tangkis ni, memang panjang nak dihuraikan.

Waktu tu memang selera nak international, bulu tangkis seingat aku jenama Carlton RM2.50-RM3.00. Sama la jugak dengan jenama Yonex. Memang masing2 tak dapat laa nak guna hari2. Maka terpaksa lah menggunakan bulu tangkis alternatif jenama "CAP AYAM". Harga bulu tangkis cap ayam ni murahh....lima puluh sen!!!!itupun kalau kedai runcit, kalau kedai2 besar macam mini market dalam 40 sen je...Tapi main memang kurang nikmat la. Kene angin sikitttt je dah lari dekat sebatu. Pastu waktu nak pukul kena beria sikit, sebab bola cap ayam ni terlalu ringan. Kire memang hampehhh laaaa...so dari situ laa bermulanya kepopularan sebutan "cap ayam" bagi melambangkan benda2 yang sangattt kokak!!!! 40 sen je bai, kire besyukur laa ye dak??haha...

Yang tak leh tahan tu, waktu tu main sistem 15 mata, belum habis game shuttle dah buruk cam kain buruk..cehssssssss...tak gune tol...40 sen~~

Kat bawah ni aku cedok gambar dari blog orang blog dak ni..gambar ni kini popular org buat baju, sticker dan lain2..aku rembat kat google image gambo ni..Betapa famous amousnye cap ayam di zaman ni..Mengingatkan aku bahawa Cap Ayam adalah igauan ngeri ketika ketiadaan wang dahulu kala sehingga terpaksa memperjudikan masa depanku sebagai pemain badminton profesional dengan menggunakan bulu tangkis yang begitu LOPEK!!!!!WEKKKKKKKKKKK~~aku rase itula punca aku kalah ngan chinese2 waktu main badminton zaman skolah dulu..haha..




Dan ape plak ada pada cap buaya?? Senang je nak hurai bab ni. Lihat dapur rumah korang, kalau periuk2 yg betol2 season atau dah dua tiga puluh tahun tu, mmg cap buaya la tu.. Tak bocor, lekuk2 tak terok.. Pastu tgk pulak barangan kulit, misti la cap "Crocodile" jadi pilihan kan??selain barangan kulit, Crocodile juga meliputi pakaian macam baju, seluar, minyak wangi dan lain2.. Dan waktu aku jaga site dulu, barang2 tukang yg bercap buaya boleh tahan jugak harga dia..cangkul, spade, cok, dan lain2...maknanye kalo dah mahal tu mungkin la kualiti tinggi ye dak..hehe...

Jadilah manusia yg bercap buaya..Elakkan diri menjadi cap ayam..Cap buaya kekal berbakti selepas 30 tahun..Cap ayam hanya 3 minit sebelum menampakkan segala kekurangan diri.

Khamis, 6 Oktober 2011

Seterika, Streka, atau Iron..

Dajah 1 sampai dajah 3. Skolah petang. Pagi2 sebelum Ummi gi keje, die dah gosokkan baju siap2.

Dajah 4 sampai tikatan 5, hari2 aku gosok baju sendiri. Wajibb.. Malu woo kalo baju kedut.

Matrikulasi.. Kali pertama hidup tak guna washing machine. So guna spin dalam baldi, buadng daki2 sikit kat leher dan lengan. Then gantung pakai hanger untuk jemur..AJAIBly, baju tu jadi kemas tanpa kedut dgn sendiri. Hidup lebih bahagia tanpa seterika!!

Universiti Malaysia Pahang selama 4 tahun. Perkhabaran cukup menggembirakan diterima, student tak payah dressing forma. Owyeahhh...4 tahon tak payah gosokk baju..

Last2, Latihan Industri atau praktikal di JKR Temerloh.. Ampesssssss.... Bende yg paling aku tak suka ni terrrrjadi lagi ;(( dah lama kot tak mengadap natang ni...(see picture below)


Dulu waktu skolah menengah, skolah sebelah umah je. Kelas pukul 7. Pukul 6.45 baru laa nak gosok baju. Skarang dah tak boleh. Nak gi office kene lalu 3 traffic lite, 1 roundabout..adeiii~~

Aku try goolge sape pencipta alat ni.. tapi tak dapat. konon2 laa kot dulu2 baju die paling macho takde kedut2...chissss...sampai skarang semua warga dunia susah, pastu bazir elektrik. cause alatan elektrik yg ade elemen pemanas sperti oven, pembakar roti, dan pemanas air ni menggunakan junmlah tenaga yang banyak.

Kalo dunia ni dipenuhi orang yg berbaju kedut atau keronyok, kan ke benda tu normal..???tak gitu???so, tak payahla aku buang 3minit setiap pagi..21 minit setiap minggu, 90 minit atau sejam setengah setiap bulan dan 1095minit atau 18 jam 25 minit setahun untuk menggosok baju..kannnnnnnn??????

Cerita berkaitan, Ummi ade cerita kat aku, zaman die skolah dulu, siap letak bawah tilam untuk bagi kemas. Bangun pagi2, dah elok. Sampai cenggitu skali???hissssssssss....then one day, akak die letak bawah tilam..tapi bawah tilam tu ada lapik tikar lagi. bangun pagi2, tengok2 baju dia ada garis2 tikar, terusss tak pegi skolahh..wakakakakakaaa...kesiannn...then zaman berubah, keluarga dia dah mampu beli iron, tapi dalam tarok arang,bakar dulu..seksa wooo..kalo aku tu, kompom aa tak gosokkk..hehe..

Apepon, untuk maklumat dan ilmu mengenai iron, aku copy link wiki ni...

Ironing is the use of a heated tool (an iron) to remove wrinkles from fabric. The heating is commonly done to a temperature of 180-220 °Celsius, depending on the fabric.[1] Ironing works by loosening the bonds between the long-chain polymer molecules in the fibers of the material. While the molecules are hot, the fibers are straightened by the weight of the iron, and they hold their new shape as they cool. Some fabrics, such as cotton, require the addition of water to loosen the intermolecular bonds. Many modern fabrics (developed in or after the mid-twentieth century) are advertised as needing little or no ironing. Permanent press clothing was developed to reduce the ironing necessary by combining wrinkle-resistant polyester with cotton.


K wei, aku tak suka streka!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tapi still, pagi2 kene gosok bajooo...

Isnin, 3 Oktober 2011

Cerkon 6, Patung Tu Guna Skirtt!!!!

Bersangkutan dengan sakit mata selama 2 minggu.. Mata jadi blurr.. Rabun tahap ayam..Lepak ngan kawan2 kat Kuantan Parade. Rasa ingin ke tandas.. Melangkah dengan konfiden..Sedang asyik membuang, tiba2 aku dengar suara GIRL..huihhh....dalam hati aku "aku yg salah jamban ke, pompuan2 ni yg salah jamban"...

yakin gaban je aku tgk gambar patung tu gambar laki tadi..dan aku keluar dari partition jamban tu ke ruang sinki dan cermin...menjerit 3 orang awekkk kat situ..grrrrrr..

AKU : aku salah ke, korang yang silapp ni??

GIRLS : abang yang salahh ni..

AKU : ye ke???korang biar betoll...

GIRLS : betol bang, tgk kat luar kalo tak caye..patung tu pakai skirt!!!!


AKU : (keluar dan tgk semula logo toilet tu...MEMANG BETOL ADE SKIRT) sorry dik..maaffff sangat...mata rabun ni, tak clear tadi..

Malu gileee..bukan takat malu ngan 3 aweks tu, kat depan toilet tu ramai gile budak2 laki tergelak2...

..AKU YANG SALAHHH JAMBAN UPENYEEE;(( DAYMMMMMMMMMMMMMMMM!!!!!!

Khamis, 15 September 2011

Kisah Klasik Untuk Masa Depan (siri 4) : "Nikotin Mencorak Kehidupan"

Sila rujuk Kisah Klasik Untuk Masa Depan Siri 1,2,3

Latihan ala ketenteraan sepanjang 4 hari hampir ke penghujung. Siang tadi Naufal, Affan, Azrul dan Ubaidah menjalani latihan terakhir mereka dengan jayanya. Sudah 4 hari mereka bersama. Semakin mesra walaupun terdapat pergeseran pada awalnya. Semangat kesukanan jugalah yang menyatukan mereka di dalam skuad bola sepak sekolah.

Biduk berlalu, kiambang bertaut. Pergeseran semakin dilupakan, malahan mereka semakin rapat dan menunjukkan keserasian.

Malam akhir di tapak perkhemahan berlalu ceria. Mereka keletihan, tetapi gembira. Tibalah masa untuk merehatkan otot-otot yang kerengsaan.

"Fuhhh.. Legaaa... Aku rasa macam dah ringan je badan aku ni" kata Affan selamba.

"Sudahla gemok, tak habis-habis.. Baru 4 hari dah nak bising. Kau tak ingat ke nasik kau kaut banyak mana selama duduk kem ni??" sindir Naufal dalam nada bergurau dan disambut tawa kecil Azrul dan Ubaidah.

Malam semakin larut. Ada yang sudah tertidur di khemah masing-masing. Tiupan angin malam benar-benar menyegarkan. Perbualan mereka kian rancak dan masing-masing memilih untuk tidak melelapkan mata. Awal pagi sesudah sarapan, mereka akan bertolak pulang ke rumah masing-masing.

"Kau dah 4 hari tak merokok Ubai. Ape kau rasa sekarang?" tanya Azrul.

"Rasa tak percaya.. Sebab aku tidak berniat pun ingin berhenti smoking.. Cuma pegawai hari tu yg rampas semua bekalan yg aku bawa.. Tapi aktiviti-aktiviti yang kita jalankan di kem ni buatkan aku lupa seketika dengan rokok" jelas Ubaidah sejujurnya.

Rokok Ubaidah dirampas sewaktu mereka baru memulakan sesi latihan ketenteraan. Peristiwa itu telah menyebabkan pergeseran antara Ubaidah dan Azrul. Namun, dengan peristiwa itu jugalah Ubaidah lebih rapat dengan Naufal dan Affan. Mereka berempat kian mesra.

"Betol tu Ubai, kalau kita berjaya menyibukkan diri, makan tepat pada waktunya, rehat dan tidur pada waktunya, kita pasti akan berjaya hilangkan ketagihan. Kerana selalunya kita akan merasa meronta-ronta inginkan rokok waktu keletihan, di waktu lapang tidak berbuat apa-apa, selepas makan dan bangun dari tidur. Jika waktu-waktu begini sudah terisi, sebaiknya dengan aktiviti ibadah, maka jiwa kita akan kontra dengan kehendak iman. Di situ lah biasa berlakunya konflik jiwa. Jika kita kuat, kita akan mengutamakan yang lebih utama." jelas Naufal panjang lebar.

Katanya bukan kosong. Semuanya lahir dari pengalaman. Dia juga dalam tempoh berenggang dengan rokok. Hampir 3minggu sahaja sejak rokok yang terakhir. Jujur sekali dia meluahkan apa yang pernah dirasa.

Sementara Azrul yang sememangnya anti rokok semakin tertarik dengan perbualan mereka. Dia cuba mendengar, dan cuba fahami apa ada pada rokok sehingga manusia sanggup berhabis walaupun harga rokok sengaja dinaikkan kerajaan dengan menaikkan cukai sehingga tahap tidak munasabah. Pun begitu, harganya masih rendah di kalangan negara-negara lain seperti Singapura, England, Australia dan Amerika Syarikat sendiri.

"Aku setuju dengan Naufal. Aku nak cakap lebih aku segan. Sebab aku pun masih lg belum 100% pulih daripada ketagihan ni. Rokok boleh menenangkan jiwa sepantas kilat. Disitu lah perangkap yahudi terbesar. Lebih menakjubkan, rokok boleh menenangkan jiwa sesiapa pun yang tidak solat. Korang nak percaya atau tidak, aku tak kisah. Ini pengalaman aku. Sejujurnya aku cerita. Tapi aku takde la sampai tak solat. Aku nampak perbezaan, dulu aku selalu pergi masjid. Aku temui kebahagiaan. Lagipun itu kewajipan. Tapi bila aku gagal hadir berjemaah, aku ambil rokok.. Rasa bersalah itu kurang. Aku yakin, bukan sahaja fizikal yang lega, nikotin telah menipu sel-sel otak untuk mentafsirkan kebahagiaan dan melupakan kesusahan" Affan semakin rancak merungkai persoalan.

"Sungguh aku tak sangka, patutlah manusia sangat suka merokok. Rupanya dia bagi efek bukan saja kepada zahir, tetapi dalaman. Indonesia negara miskin, rakyatnya hidup susah. Namun setiap pelosok bangunan, rumah, stesen bas, stesen keretapi, lapangan terbang, pejabat, kompleks membeli belah pastinya ada bau keretek. Betapa rapat Indonesia dengan rokok sehinggakan budak berumur 2 tahun juga sudah ketagihan. Melalui pembacaan aku, rapatnya Indon dengan rokok kerana kesempitan hidup rakyatnya. Kerja jarang ada, anak ramai, anak pula nakal, akhirnya untuk melupaka masalah-masalah mereka mengambil jalan mudah..Merokok..tanpa henti...." jelas Azrul berdasarkan artikel yang ditemui di akhbar tempatan.

"Alaa Azrul, itu skala besar..Aku dulu masa mula-mula berkenalan dengan rokok ni sebab tekanan laa. Tekanan aku apa sangat. Duit mak ayah bagi. Makan cukup, pakai cukup, mewah lagi. Mak ayah gaji besar. Tak mustahil la tekanan hidup di Indonesia tu lebih tinggi." celah Affan.

"Dah tu ape la tekanan kau yang kecik tu gemuk??" sampok Naufal dengan nada menganjing yang disahut dengan gelak ketawa mereka.

"Jangan la gelakkan aku... Segan laa wei.. Malas aa aku cerita" Affan merespon tanda segan.

"Tak payah malu laa.. Lepas ni aku akan cerita macam mana aku terjebak dengan rokok. Tapi kau cerita dulu kisah kau" pujuk Ubaidah disokong Naufal dan Affan.

"OK, tapi korang jgn gelakkan aku k.. Aku ceritakan perkara sebenar" Affan mula berminat berkongsi cerita.

"Asalnya aku tidak bermasalah. Aku tak pernah menghadapi tekanan. Sehinggalah dekat-dekat menghadapi PMR. Akibat pandang rendah pada pelajaran dan menangguh belajar, aku semakin tertekan. Yelah, sejak kecil aku tak pernah jadi yang kedua. Ujian, peperiksaan, semua aku nombor satu. Sehinggalah tingkatan 3, aku semakin mendabik dada. Kerana pencapaian aku tak pernah berserta dengan usaha yang lebih. Memang aku dianugerah atau gifted untuk jadi pandai. Sehinggakan pada satu tahap, rupanya aku telah ketinggalan dalam pelajaran. 2 bulan lagi nak tempuh PMR." Affan mula membuka cerita.

"Takkan sebegitu mudah kau mula menghisap rokok?" soal Azrul tanda minat mendengar luahan Affan.

"Itulaa.. Bila aku tengok rakan-rakan sekelas dah sedia dan dah catch up semua subjek, aku jadi makin blank. Demi nak tutup rasa bersalah pada diri sendiri, aku mula mengambil rokok. Aku yang sebelum ini student terpandai dalam kelas, kini tidak lagi mampu bersaing. Semua kerana silap sendiri" sambung Affan lagi.

"Jadi, bila kau mula merokok?" soal Azrul lagi.

"Pagi Sabtu, aku ingat lagi mak aku suruh beli barang di kedai Ah Fat. Waktu 2 bulan menjelang PMR. Lepas je aku ambil semua barang dalam senarai, aku nak bayar. Tiba-tiba aku terlihat kotak-kotak rokok dipamerkan di kaunter bayaran. Aku tiba-tiba tertarik. Melihatkan bungkusan kotak rokok yang begitu menggoda. Aku pilih kotak biru, sebab rokok biru ni light. Kurang kick. Aku beli dalam keadaan serba salah. Macam-macam persoalan dalam hati. Aku cuba lawan. Akhirnya aku fikirkan bahawa ramai berkata merokok itu menenangkan. Merokok itu mampu mengurangkan tekanan. Aku pun tak tahu macam mana aku boleh menghidupkan rokok yang pertama. Terus merasa nikmat. Bagaikan keajaiban, stress aku hilang untuk seketika. Aku lupa pada tekanan. Walaupun tekak aku rejek, rasa nak muntah untuk kali pertama, tapi aku dapat rasa resapan nikotin yang begitu mengujakan." terang Affan panjang lebar.

"Betol kata kau tu Affan. Memang rokok itu menenangkan. Tapi menyakitkan. Otak kita mentafsir sesuatu yang indah, tapi fizikal kita sedang merana. Setiap sedutan membawa padah. Dan merokok merupakan sesuatu yang sangat tabu dalam masayrakat yahudi. Adalah susah untuk menemui seorang yahudi yang merokok. Mereka mencipta untuk rosakkan DNA kita, umat Islam terutamanya. Aku ada baca artikel, apabila seseorang mula merokok, DNA akan terganggu. Malangnya, DNA yang kita bawa akan terdapat pada anak dan zuriat yang bakal kita lahirkan. Sungguh rapi perancangan zionis laknatullah ini. Sebab itulah jika kita mengalami konflik jiwa, kita tidak berserah kepada Allah, kita tidak mengabdikan diri kepadanya, malah kita berserah kepada rokok, lama kelamaan dia akan menggantikan rasa kebergantungan kita kepada tuhan. Nauzubillahi min zaalik.." Naufal menambah fakta dan menghangatkan malam yang kian rancak.

"Kalau kita tak pernah alami, kita tidak tahu apa yg perokok alami. Bagi yang setiap batang rokok yang dihisap, mereka berazam suatu hari nanti akan quit, itu kira ok. Tapi bagi mereka yang merokok dan terus dalam dunia sendiri, itu yang bahaya. Kerana tidak baik untuk jasmani dan rohani. Mereka harus menafikan fatwa merokok itu haram. Sedangkan fatwa itu telah diteliti oleh golongan ulama sebelum dikeluarkan kerajaan Indonesia" tambah Naufal.

"Hah, kau cerita laa pulak macam mana kau boleh hisap rokok Ubai.." Naufal menuntut janji Ubaidah sebentar tadi.

"Korang beruntung. Duduk dalam keluarga yang baik. Stabil. Aku lain. Peluang aku untuk berbuat kejahatan sangat luas. Aku tak kata keluarga aku terok. Tapi keadaan tak selalu menyebelahi kami. Mengenai rokok, itu hanya perkara kecil. Majoroti keluarga aku, abang-abang dan ayah aku sendiri merokok. Jadi untuk aku bermula, walaupun segan-segan, tiada larangan kuat melainkan dari emak. Tiada yang menarik, cuma aku merokok sejak usia 9 tahun." ujar Ubaidah selamba.

"Fuhhh...gilaa...baru darjah 3 waktu tu kan.. Terok sangat kau ni Ubai.." getus Affan yang nyata terkejut dengan pendedahan Ubai. Begitu juga dengan Naufal dan Azrul.

"Hmmm.. Mulanya nakal-nakal sahaja. Sengaja main-main asap. sebab hari-hari duk tengok abang-abang dan ayah aku hisap. Waktu tu aku ingat lagi, aku pergi kedai Ah Fat, aku cakap nak beli rokok. Waktu tu rokok masih murah. Dalam RM4 dah dapat 20 batang. Aku cakap kat tauke aku nak rokok. Dia tanya rokok apa, aku cakap Benson & Hedges. Dia tanya balik aku beli untuk siapa, aku jawab la untuk ayah aku. Lepas tu dia tanya balik, bukan ke ayah aku hisap Dunhill??..hahahhaaa....aku ambil dan terus blahh..." Ubai menceritakan pengalamannya lagi. Mereka ketawa mengenang keberanian Ubai.

"Tapi waktu tu betol-betol budak lagi. Seingat aku, lepas aku hisap rokok tu, aku terus muntah-muntah. Bila aku balik mata dah merah. Mak aku tanya aku senyap je. Sampai 4 5 hari aku demam sebab rokok tu. Tapi sebab nak main asap lagi, aku cuba je walaupun tak sedap. Padahnya waktu sekolah menengah, aku dah ketagih. Macam-macam masaalah aku hadapi. Dipanggil guru, dimarah emak, disekat duit belanja. Kesan-kesan daripada tu, aku jadi malas belajar. Kesensasisan kehidupan remaja hanya bersama rakan-rakan perokok. Tapi mujurlah aku minat dalam bola sepak ni. Walaupun hancur, ade la jugak sumbangan untuk sekolah. Hehe.." akui Ubadah lagi.

"Jadi kau nak berhenti tak ni??" soal Azrul kepada Ubaidah.

"4 hari tanpa rokok, aku rasa betol-betol terok. Setakat ni belum ada perancangan nak berhenti. Tengok la 2 3 tahun lagi, mana la tahu waktu tu aku semakin rapat dengan tuhan. Mungkin la kot..hehe.." balas Ubaidah separa gurauan.

"9 tahun dah pandai layan, maunya nak berhenti??" sindir Affan disambut tawa mereka berempat.

"Itu pun dah kira OK!!!Belum lagi aku cerita kawan-kawan aku hisap gam, tarik ganja, dan main syabu...."balas Ubaidah..

Malam semakin larut.. Mereka kepenatan dan masing-masing terlena akibat keletihan..





Isnin, 12 September 2011

Cerkon 5, Bodo, Tak Sekolah!!!

Minggu lepas aku ade trip ke Kelantan..Dari Temerloh ni ke kelantan pjalanan 8 jam..bertolak 9.30 malam,sampai 5.30 pagi.. Bas lalu ikut jalan pantai melalui Terengganu. Minggu ke-2 raya. Masih lg mood raya, jumpa sanak saudara sebelah sana. Pegi ngan ayahsu, uncle paling rapat. Tapiii.. Suatu kejadian tak diingini berlaku...

Sampai je Dungun bas berenti..untuk penumpang buang air dan makan2..Dungun ni halfway,dalam 4 jam perjalanan dari Temerloh..aku pon turun jugak...tp kaki aku cam x sedap je...dua2 otot betis aku dah ketat...haisshhh...tp aku still jalan cam biase..

Dekat2 nak sampai Kota Baru, aku dah mula tak sedap kaki..haihhhhhh~~~ Bila nak turun ke stesen bas Kota Baru tu, aku dah fully cramp..kejang sekejangnya...ROSSSAKKKKKKKK trip aku kali ni...

aku : aduhhh..sakitnye kaki ni..cramp aaa ayahsu!!(sambil turun tangge bas)

ayahsu : tu laaaaa...org dah pesann....jangan pakai sluar pendekkk...tak dengarr...

aku : laaa....slalunye ok je, tak sangka pulak boleh cramp camni...

ayahsu : haha..bodo, 8jam bejalan malam...aircond bas pulak tu..

aku : beku betis amer...hahahahaaa...

3 hari aku merana..terencat keseronokan bercuti..hiskkkk....bodo,tak skolah!!

dalam gambar ni laa 3 quarter kesayangan aku..maklum lah, sejak aku tak cergas sehari dua ni, sedap je pakai 3quarter..selesaa gitu!!!haha...

moral of the story, jgn pakai 3 quarter untk percutian..mat saleh takpe kot,sbb dorg dah biase mncapai paras negatif dajah selsius..

Khamis, 8 September 2011

Cerkon 4, Takde Hal, Aku Bayar!

Kisah ni berlaku kurang lebeh 3 tahun lalu..waktu tu baru masuk UMP..asrama tingkat 3..bile dah kat atas,malas nak trun, bile dah kat bawah mmg malas nak naik..satu ari tu nak bli makan kat kafe..turun ngan room mate..jahi name glemer..

jahi : jat,aku lupe bawak purse (beg duit bhase mlayu die)...ko tlg bayo dlu yek..

aku : ok2.. xde hal...

pastu dgn slamber bungkus2 nasik,amek2 lauk..siap air!!

aku : hallamaaaaaaaaK~~~ jahi,aku pon lupe bawak purse weiiii!!!!~~

jahi : !@#$%^&*()_++ (aku x ingat dah reaksi bliau ape)

pastu tpakse duduk2 jap situ, smentara tunggu org yg kenal untk pau duit..nak utang kat macik kafe segan lak..x ingat dah sape mangsa kene pau..ngah3~~

Ahad, 4 September 2011

Cerkon 3, Nokia Sony



Kali ni cerite adik beradik. Akibat over confident, aku try2 la nak elokkan semula henset adik aku.. Waktu tu aku guna henset Sony Ericsson W810..Die guna Nokia Express Music ape ntahh.

Muhaimin : Wei henset aku ni asik hang je..

Aku : Nape?

Muhaimin : Mane la aku tau. Slalu sangat hang..Kene cabut bateri dulu, pastu pasang balik.

Aku : Bak sini aku tgk. (dgn kompidennye aku pon pegi la kat "restore factory setting" atau dalam bhase mlayunye "kembali ke aturan kilang"...bajet nak reformat laa henset Nokia beliau tuh)

Muhaimin : Wei!!!Manenye aku punye contact list??Hilang wei..

Aku : Ye ke????hahahaahahahaaaaaaaaaaaa.....

Muhaimin : Bodo mu @#$%^&*()__!!!!!! Mu saje je kann??

Aku : Mane ade.. aku slalu je format Sony aku tu, takde plak hilang call list..ahhahaaa...

Ade laa dalam 2 3 minggu Muhaimin bengang ngan aku..kebetulan plak time tu bliau wakil plajar kat Asasi UiTM..habezzzz hilang segala kontek...wakakkakakaaaaaaaaa~~~~kesian bliau..maaf yea..slamat hari raye;pp shummmpahh x sengaje, sebab kalau kat Henset Sony,mmg call list x ilang..hihiii~~

Dasar Penagih!!


Harini, aku nak rembat artikel kat myMetro bertajuk "Atas Nama Cinta". Artikel mengisahkan tentang betapa kuatnya semangat Julia Bachok, isteri kepada Saleem dalam menangani sifat ketagihan suaminya. Bagi mereka yg pernah mengalami, samaada adik beradik, anak-anak, ibu bapa, bapa saudara, sepupu sepapat, ipar duai mahupun saudara dan jiran2 merupakan seorang penagih, mereka akan mengetahui betapa kuatnya badai yang menimpa.

Kata-kata mereka tidak boleh dipakai. Janji mereka 99% adalah palsu. Sumpah mereka hanyalah tipu daya. Duit menjadi buruan. Pagi ini ke masjid mungkin petang dalam semak. Pendek kata, hidup dengan penagih ibarat mendukung biawak hidup. Barang berharga memang tidak boleh lepa (alpa), pasti hilang. Jam tangan, tong gas, barang kemas mahupun jeans levi's. Jika ghaib, tahulah kita angkara siapa. Pendek kata, sejarah paling hitam dalam keluarga adalah memiliki seorang penagih dadah.

Terkejut bercampur kagum aku melihatkan kisah Julia Bachok yang aku anggap boleh menjadi motivasi dan inspirasi kepada sesiapa yang berkenaan. Pengalaman hidupnya cukup mencabar. Setinggi-tinggi kehormatan aku berikan. Semoga Julia kekal tabah dalam menghadapi dugaan mendatang dan Saleem tidak akan kembali menagih. Amin ya rabbal 'alamin...


HEBATNYA cabaran bersuamikan penagih dadah. Kalau lemah semangat, tentu rumah tangga yang dibina atas dasar cinta itu akan porak peranda. Dalam memulihkan keadaan suami yang bagaikan bangkai bernyawa, bukan sedikit air mata Julia Bachok, 49, yang tertumpah. Seksanya menahan sedih dan kecewa apabila melihatkan suami tercinta terpaksa bergantung hidup kepada benda haram itu.

Mana hendak menjaga dan memulihkan suami, mana lagi terpaksa mendengar kata penghinaan orang terhadapnya. Julia sanggup berkorban apa saja demi Saleem. Dia lancarkan perintah berkurung buat Saleem, tidak boleh berkawan dengan siapapun. Justeru dia dicap suka ‘control’ suami. Dia juga dikatakan bongkak selepas bersuamikan artis popular.
Namun tahukah mereka, payahnya hidup Julia bersuamikan Saleem? Pantang lepa, pasti Saleem akan masuk perangkap semula. Sehari 24 jam dia perlu berkepit dengan Saleem. Atas dasar kasih sayang, Julia terpaksa berkorban jiwa raga.

Kedatangan Ramadan ini, Julia boleh tersenyum lebar kerana dia ‘menemui’ Saleem yang dulu. Hasil pernikahan mereka 10 tahun lalu, pasangan ini dikurniakan seorang cahaya mata, Mohd Amirul Mukminin, 7.
Bersama wartawan Selebriti, NOR AKMAR SAMUDIN, Julia menjelaskan apa yang ditanggungnya selama ini. Mulanya bimbang juga untuk bertanyakan perkara paling peribadi dalam jaluran hidupnya tetapi rupa-rupanya Julia sangat peramah dan tidak habis-habis melemparkan ketawanya, terutama tatkala dia melihatkan suaminya yang macam cacing kepanasan menunggu gilirannya untuk sesi fotografi. Sejak muda, satu-satunya sifat yang tidak boleh ditinggalkan Saleem, dia tidak suka menunggu.
Mungkin perubahan sikap Julia itu berkaitan dengan Saleem yang sekarang sudah sihat semula dan keadaan itu tentu saja membahagiakan hati seorang isteri

sepertinya.

APA orang tak kata pada saya... sombong, berlagak, tak sedar diri, ‘control’ suami dan lupa daratan. Tahukah mereka, betapa susahnya saya hendak menjaga suami penagih dadah. Bukan saya tak bagi orang jumpa Saleem tetapi keadaannya ketika itu tidak stabil. Saya mahu dia ‘sihat’ semula seperti dulu dan dapat hidup seperti orang lain.

Sebab itu saya terpaksa mengawal semua aktivitinya dan kena pantau siapa orang di sekelilingnya. Orang macam ini senang digoda. Berapa banyak air mata saya tumpah selama saya berkawan dan menjadi isterinya. Orang boleh berkata apa saja tetapi saya yang menempuhnya. Saya pun tak sangka bertemu jodoh dengannya. Ini semua kehendak Allah SWT dan saya terima apa saja dugaan yang datang. Jika ini ‘bahagian’ saya, saya terpaksa menerimanya.

Siapa hendakkan suami penagih dadah? Namun jodoh kami sangat kuat dan Alhamdulillah selepas bertahun-tahun mengharungi detik hitam dalam hidup kami, akhirnya Saleem sekarang sudah sihat semula.

Saya ibu tunggal dan tidak pernah terfikir untuk berkahwin semula, apatah lagi dengan artis. Segala yang berlaku sudah suratan takdir. Hari itu saya ke pejabat seorang kenalan yang kebetulan Saleem dan kawannya pun ada di sana. Di pejabat itu juga ada bilik karaoke dan mereka berdua ke sana untuk berkaraoke bersama kenalan saya tadi. Di situlah kami berkenalan iaitu pada 1996. Kami bertukar-tukar nombor telefon dan sempat berpesan padanya kalau ada masalah boleh datang jumpa saya di pejabat saya di Hotel Dynasty Kuala Lumpur. Saya pernah berniaga kecil-kecilan.

Setahun kemudian kami mula rapat kerana pada masa sama, saya sangat memahami masalah dihadapinya.

Boleh dikatakan setiap kali berjumpa, saya belanja dia makan kerana Saleem jarang ada duit. Dia kerap datang berjumpa saya dan lama-kelamaan terbit rasa sayang. Apabila dengar yang hubungan kami semakin rapat, kawan menasihati saya putuskan hubungan dengan Saleem kerana masalah ketagihan dadahnya. Mereka juga tanya saya berapa lama saya boleh tahan hidup dengan orang macam itu. Saya kata pada mereka, saya akan cuba atasi apa jua masalah Saleem dan masalah kami berdua.

Kalau hati sudah sayang, tiada apa yang dapat menghalang cinta kami. Lalu saya minta pandangan emak dan ayah. Mereka yang memahami kehendak hati saya memberi sokongan. Sehubungan itu kami berusaha mengubati Saleem.

Orang tua saya bawa Saleem berubat kampung dan pada masa sama saya juga ada melihat perkembangan artis lain yang pernah terjerumus dalam najis dadah.

Emak dan ayahlah memberi kekuatan untuk saya membina hidup bersama Saleem. Kata mereka, kalau kita membantu orang macam Saleem, kita akan dapat pahala. Saya pula suka melakukan kerja yang mencabar untuk mengutip pengalaman baru.

Apapun bagi saya, apa yang berlaku ditetapkan Allah SWT dan saya kena menanggung apa saja risiko apabila sanggup menjadi isterinya.

Lalu pada 2000 kami bernikah dan bermulalah cerita baru dalam hidup saya. Ombak yang melanda pantai rumah kami memang besar dan bukan senang menjaga orang macam Saleem. Setiap masa saya perlu bersamanya. Ketika kami berkahwin, Saleem masih penagih tegar, di mana dia belum boleh meninggalkan benda itu yang sudah bermaharajalela dalam tubuhnya.

Sebagai langkah untuk mengawal pengambilannya, perlu diberi secara sukatan dan sukatan itu dikurangkan dari semasa ke semasa. Hati isteri mana tak sedih. Saya mahu tengok dia sihat dan cergas seperti dulu. Dia masih menyanyi tetapi banyak masalah yang timbul kerana dia sukar menepati waktu.

Untuk memastikan segala usaha saya berjaya supaya dia meninggalkan benda jahanam itu, segala pergerakannya dan dengan siapa kawannya, saya kena pantau. Maka disebabkan itulah saya dikatakan ‘control’ suami.

Saya pegang semua duitnya dan tidak pernah bagi padanya lebih daripada RM10. Orang macam ini mudah didekati oleh sesiapa saja dan sebab itu dia tidak boleh pegang duit banyak. Kalau di tempat persembahan pun, saya pastikan dia sentiasa berada depan mata saya. Kalau tidak, dia akan ‘hilang’ berjam-jam. Kalau dia tak cari (orang), orang pula akan cari dia. Saya memang tidak boleh lepaskan dia dan sampai sekarang saya terus menemaninya ke mana saja dia pergi. Dia juga tak mahu orang lain temankannya.

Bagi membantunya mengatasi masalah berat itu, kita tidak boleh berkeras dengannya dan kena tahu pemikirannya. Kita tak boleh lawan cakap dia, sebaliknya kena ikut kehendaknya. Kita juga tidak boleh terus melarang dia ambil dadah. Manalah saya tak ‘tension’. Orang di luar sana mana tahu apa yang saya hadapi setiap hari?

Terpaksalah saya bersabar kerana sudah terlanjur menyayanginya. Pernah juga saya rasa bosan dan mahu tinggalkannya. Namun kalau saya buat begitu, keadaannya akan jadi lebih teruk.

Satu keputusan yang sangat sukar namun berkat doa emak dan ayah, saya harungi juga hidup ini bersamanya. Ketika keadaannya masih kronik, memang payah orang hendak buat janji temu dengannya. Alhamdulillah, keadaannya sekarang bertambah baik. Sudah rajin bersenam dan dapat menepati waktu. Saya pun dah berani bagi dia duit tiga empat ratus. Pinta saya, jangan pandang rendah orang macam ini kerana dia memang mahu berubah.

Bagaimanapun, saya masih tidak benarkan dia berkawan kerana sukar sekali untuk menentukan siapa kawan dan siapa lawan. Saya beruntung dalam hal ini kerana Saleem dengar cakap saya.

Dia tahu saya mahu buat yang terbaik untuknya. Biarlah orang hendak kata apa pun, paling penting saya mahu tengok Saleem sihat.

Cuma satu sifat dia yang saya tak boleh ubah iaitu dia tak suka menunggu. Itu memang sifat dia dari dulu. Untuk menjaga suami macam Saleem, mental saya kena kuat, kalau tidak kami sama-sama akan ‘tumbang’. Siapa mahu bersuamikan penagih dadah tetapi sudah jodoh saya. Sudah puas saya menangis, tetapi tiada siapa yang faham.

Mereka hanya tahu mengata saya. Demi kebahagiaan keluarga, saya rela berkorban sampai bila-bila. Selama 10 tahun kami hidup bersama, berjuang menentang gejala dadah dan kini Saleem sudah sihat. Hidup kami lebih gembira dan ceria. Pun begitu, bagi memastikan Saleem ‘selamat’, saya akan terus mengawasinya.”


Survey!