klik!2

Khamis, 4 November 2010

Di Peringkat Ini, Aku Lawan Sampai Jiwa Aku KOSONG

Salam..

Belum pernah terbuka bicara soal hati di laman blog. Kerana mungkin tersebarkan cerita yang tiada guna untuk tatapan umum. Tapi biarlah ceritaku kali ini menjadi satu jalan yang mungkin anda akan ikuti, atau jika tidak,tinggalkan komen yang membina.

Ya,dulu aku pernah bercinta..tapi gagal..persetankan..ia cerita biasa2..tidak sesensasi kisah anda..tapi aku mencari sinar selepas detik itu, terjumpa penawar..tetapi apakan daya,buat kali ke duanya aku undurkan diri..itulah serba tertipu perjalanan hidupku diterajui jiwa remaja..biarpun sudah dinasihati orang tua,namun siapa sangka,tercuit hati,beranilah aku menghulur salam cinta..aku tak pernah bimbangkan kegagalan mendapatkan gadis,tetapi bila gadis yg betul2 kusayangi bukan untukku, itu satu kesedihan..tapi smpai di situ..kerana sedari kecil aku adalah orang Islam!bersedih ke bantal?tidakk..Islam kan ajar kita jodoh tu milik Allah.

Bukan kisah romantik ingin aku kongsikan..tetapi bagaimana aku merekrut hati kerasku untuk cintakan ketentuan Allah adalah apa yg aku mahu bawakan..jika dulu kulihat wanita maka jiwaku berkata "untung2 dialah jodohku" tapi kini aku memaksa iwaku berkata "usah lihat dia,tuhan akan tunjukkan jodohmu"..jika dulu waktu bersama dia aku berkata "mungkin dia bukan tertulis untukku,tetapi mungkin usaha dan doa akan mengubah ketentuanNya"..tapi kini aku berani katakan "dia memang bukan jodohku,tetapi hati mati yang menipu jiwa yang tak terurus oleh ilmu"

Betapa hingga kini aku berpuasa dari mendekati wanita..yang satu ketika dahulu menjadi keutamaan dalam fikiran..kerana dahulu aku dimomokkan dengan helah syaitan yang berbunyi "jodoh takkan datang bergolek,kalau duduk je tepi tangge dan tunggu jodoh datang,memang jadi anak teruna tua"..BLAH!!!!nyah kau setan dariku kini..kau yang telah lupakanku bagaimana Ali R.A mendapat jodohnya..kau juga yang membutakanku bagaimana Rasulullah itu sendiri mendapat jodohnya..cuba kau cerita kepadaku bagaimana Rasulullah clash!!nyata kau tiada jawapan!!Oh tidak,aku harus salahkan nafsuku juga..kerana aku yang membawa diriku ke arah itu..maafkanku diriku..maafkanku...

Pernah juga di satu saat, aku bertanya Allah mengapa semua ini terjadi padaku..betapa kurang ajar si hamba berdosa ini menanyakan tuhannya soalan sebegitu..tidak pernah pula aku tanyakan tuhan bile matiku sedangkan ianya pakej!!!ya!!!maut dan jodoh tu ditetapkan...kau doalah sekuat manapun,bila ajal,bercerailah roh dan jasad..alim ulama doakan panjang umur itu pula bagaimana??sebenarnya mereka doakan panjang umur dalam urusan ibadat..bukannya tambah hayat..mereka kan beriman,mereka cintakan kematian..walaupun takut..kau usahalah sekeras manapun,Allah kata tidak,maka dia bukan milikmu..

Hidup dibungai cinta..!!lagu bertemakan cinta dari kecil aku dendangkan..filem dan drama tv pun berkisarkan cinta..melainkan kisah inspektor aleeza dan inspektor mazlan dalam Gerak Khas yang tak kesampaian,cerita lain semua happy ending!!ia bukan didikan,tapi telah ajarkanku couple itu benda biasa..tetapi tak dapat tidak,nak nyatakan ramai yang tak setuju..tapi DEMI TUHAN, "couple itu ertinya bergelumang dosa"..

Sudahlah ijjad..malam ini kau betul2 menikam episod bahagia..kau tukarkan api cinta bahagia kepada soal agama..wanita cenderung takutkan dosa,tapi dia golongan tewas dengan cinta manusia...stop ijad,kau dah melampau..oh tidak,ijad tak kata kalau tak benar..dia bercerita dalam sedar...dia bukan cemburu bekas teman wanitanya,tapi dia bercerita bagaimana dia melawan dirinya sendiri untuk tidak bercinta..kerana telah terurus hatinya melihat dunia bercerminkan kebenaran.

Adakah anda pernah tahu rezeki untuk hari mendatang??100 hari dari sekarang anda makan apa??Allah sudah tahu..jodoh juga begitu,,,kannnnnnnn?????????????kan ijjad kannnnnnnnnnnn????kau je yang bodoh jad...

Adakah kau takut di alam pekerjaan gadis yang kini kau minati terlepas ke tangan org lain??tapi kau bangang, itulah soalan unggul perangkap dari syaitan..eh tidak,soalan tu datang dari benak kau sendiri..dari nafsu kau yang membuak tu...kau angkat dumb bell untuk bina tubuhmu agar tampak kelelakian,tapi jiwamu tak tunjukkan kelelakian kerana takutkan semua ni..kau lemahh...

Jad,kau bukannya ustaz..kau yang sekarang ni nakal ya amattt..kau hari2 peewit awek kat sana sini..kau yang sekarang ni cekap tabur janji..kau yang sekarang ni cukup mahir mengenal wanita..kau juga nasihatkan rakan2mu yg dilamun..kau tak layak post entry ni..oh tidak,aku dah terasa,aku dah terkena pahitnya,membiarkan rakanku terjelepuk sama??bukan kawan yg baik jika benar begitu..oh,teruskan ijadd..kau adalah dirimu..gunakan sisi baikmu...

Pernah dengar :"bercinta selepas kawen??"..anda pikir nonsense bukan??hehe...itulah kenyataan..kamu semua x sanggup buat bukan??aku akan buat!janjiku bukan terpahat di sini..tapi telah kujanji semua ini dengan tuhan..dan diriku sendiri..soal jodoh kutolak tepi..sekarang hanya perlu baiki diri..wanita yang sebaikmu,atau sejahatmu jugalah yang bakal kau temui..usah berhelah lagi.

Tetapi aku tetaplah aku..lemah dalam segala urusan..kesan lama si dia tinggalkan mengubah sedikit sebanyak perjalanan hidupku..aku semakin galak berjenaka,kuat tertawa,pintar bermain helah dengan rakan2..terasa seperti kembali ke alam sekolah rendah..zaman di mana akulah penglipur lara..semuanya untuk aku lupakan dia..semudah itu kau lupakannya?oh tidak,tidak semudah itu..tiada jalan lain.melainkan back to the basic..... "JODOH DI TANGAN ALLAH"

Perancanganku??tentulah ada=) takkan kubiar diriku menua tanpa zuriat..rancangan teragung saranan insan teragung, "baiki diri"..wanita yang baik kan untuk lelaki yg baik..gusarkan apa?dia tidak cantik??gelakkan dirimu sendiri jad..gelakkan lagi..ahahahaaaaa

7 ulasan:

-YukiKo- berkata...

cemboy..bestnye blog kamu..hehhehe...suke2..like2...

amer @ ijjad berkata...

mekasehh..ti aku jalan2 kat blog kau lakk..tgk ape isi;p

Azilatil Aisyah Idris Shazali berkata...

salam,,..sama seperti sy,lawan jgn mengalah..jgn ckp begitu..isi di jiwa dgn cinta Allah..itu lebih terasa nikmatnya..insyaAllah..=)

irmaain berkata...

rajin update sekarang eyhh. bagus !

Hafriz Mohamad berkata...

Smoga harapan yg diimpikan tu mmbuahkan hasil. ^_^

amer @ ijjad berkata...

azie terima kasih banyak2..sokongan yg ringkas,tp cukup mberi kesan d jiwa sy..terima kasih azie.

amer @ ijjad berkata...

hehe..mekaseh irma datang sini.

terima kasih juga saudara hafriz..kata2 anda duduk di jiwa saya.

Survey!