klik!2

Jumaat, 4 September 2009

Bila Bersuara, Mereka Kata Negara Kita Demokratik

Sibuk nak mengiktiraf golongan gay dan lesbian. Jenuh berpiket untuk menghilangkan status agama Islam dalam kad pengenalan. Artis pula sibuk mencari nas dan hadis bahawa aurat itu boleh dibuka. Rancangan realiti TV pula disifatkan pengerat hubungan kekeluargaan. Blog pula disalah gunakan menjadi medan "mak hayam" dan azwana alia memperkenanlkan dirinya dari sudut imaginasai.

Bingkas berselindung di sebalik kebebasan bersuara. Bila ditanya, alasan negara kita demokratik kekal jadi perisai empunya diri yang tidak berilmu. Ditambah pula dangkal pengetahuan agamanya, maka tergurislah hati si pejuang2 Islam seluruh dunia.

Hai si bagero. Islam tak ajar kebebasan bersuara. Tapi setiap ummatnya ada hak berusara. Ingat!! Kita ada hak untuk bersuara, tapi tidak bereti kita bebas bersuara.

Ideologi yang ditanam dan dipasak hebat ke dalam jiwa kita ketika ini adalah disemai setiap hari oleh barat. Atau lebih spesifik, musuh Islam. Petikan dari Berita Harian, 17 Jun 2009:

Hak asasi manusia adalah berdasarkan kepada perisytiharan yang dibuat oleh Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UN) pada 10 Disember 1948, yang dikenali sebagai Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat (UDHR). Periystiharan ini telah membahagikan hak asasi manusia kepada empat kebebasan utama iaitu kebebasan daripada ketakutan, kebebasan daripada kemahuan, kebebasan bersuara dan kebebasan kepercayaan. Ia menyenaraikan pelbagai hak asasi manusia, daripada hak sivil dan politik sehinggalah hak ekonomi, sosial dan kebudayaan.

Namun hakikatnya, bukanlah mutlak kebebasan bersuara itu. Tertakluk juga kepada perundangan negara. Namun itu bukan soalnya. Aku bingung memikirkan mengapa mereka sanggup mengetepikan hukum Allah demi menonjolkan ideologi mereka yang salah. Dimana letaknya maruah agama mereka?

Sehinggakan pada suatu ketika, heboh dikecam dicemuh si Mawi kerana ingin mempertahankan prinsipnya tidak mahu berpegangan tangan dengan wanita walaupun di dalam filem. Aku melihat ini bukanlah prinsipnya, tetapi lebih kepada ketaatannya terhadap Allah. Prinsip itu digariskan Allah. Malah yang lebih menyakitkan hati, disanjung pula para pelakon hebat yang berjaya melakonkan aksi ranjang dengan penuh perasaan.

Namun yang sedihnya, bersuara pula pelakon paling lebai di Malaysia mengeluarkan kenyataan bahawa kita disediakan ruang taubat oleh Allah SWT. Tampak beliau menghalalkan adegan pegenag tangan dalam filem. Sedangkan itu dosa. Apa fikirnya dosa itu mudah hilang bagaikan menyimbah kotoran dengan air?? Tidak mustahil ramai remaja berpacaran dan bertaubat. Dan kembali lagi berpacaran dan diikuti taubat kerana terpengaruh dengan kenyataannya. Apakah beliau tidak tahu apa itu taubat nasuha??apa syaratnya??apa yang perlu ada pada taubat nasuha?? Bersuara pula aktor paling dikagumi di Malaysia, katanya jika dia berlakon dengan Fauziah Nawi dalam adegan ibunya hampir mati(fauziah sebagai ibunya), tak kanlah dia tengok sahaja ibunya mati.

Jelas. Kebebasan bersuara bukanlah mutlak. Kita bebas bersuara. Tetapi tertakluk kepada hukum hakam dunia dan akhirat. Dan kini aku cukup benci kepada yang telah dan bakal bersuara lagi. Lantang bukan kepalang menegakkan prinsip politiknya demi menang bergaya. Ini lagi aku kecam dan hina!! Mempertiakaikan pengharaman arak dalam agama Islam contohnya, mampu membuatkan bangsamu licin kupenggal kepala di Malaysia ini. Berhati2!! Melayu itu Islam. Islam tak bereti diam. Diam kami memerhatikan.

(p/s ..perengaan akhir berbaur perkauman..hmm..rasailah ledakan hati aku (hati melayu islam) akibat dihenyak agama suciku..nabiku langsung tak bagi hina agama lain, kerana itu ibarat menghina agamaku sendiri..jadi, hati-hatilah dengan kenyataan terhadap Islam)

2 ulasan:

Syazwann Al-Qwantani berkata...

salam

wah,semangat terserlah!~

walaumacanapun bro,pkara ptame kite kene akui ialah

mmg salah kita

kita lemah

dan x bersatu

ya,mereka hina dan caci sini sana

aku pn meluat baca 1 artikel kat paper dari sorang bukan mlayu yg tgh dok kat UK skrg

dahlah bukan islam,pastu macam2 plak nak komen

siap kata,"malunye aku,kawan2 tanye kenapa minum arak kene rotan,kenapa bunuh lembu bawak kpale dalam demo"

hehe.

kpale lembu tu,agak mlampau

aku fikir,bab arak tu,sbb dorang jahil,dan aku masih boleh terima

nilah peluangnye nak trangkan islam tu kat dorang.

bagi aku,kite x leh emo.

spti yg aku kata,kite mmg mangsa di bumi sendri.

dan kalo nak aku salahkan,aku akan salahkan ahli politik,dan org2 yg berkuasa kat atas dulu

kamonla,blambak2 badan islam kat ngara ni,yg krajaan,yg swasta,dan ngara dah 52 taun medeka,tapi,dorang masih tak taw ttg islam?

dahtu ape yg dorang buat?

nak marah pn x gune,ko amekla 1st step,ko mgkin leh join dorang skali.

buat dialog cthnya kat UMP

interfaith talk?atau mgkin interrace talk..

masih ada masa nak baiki

dan generasi kita lebih mudah menerima daripada nak marah kat generasi ayah2 kita.

:)

amer @ ijjad berkata...

power wei ngkau..hak2..
aku just ketengahkan hak bersuara..
jika mahu bersuara,bg yang islam tentukan ia adalah benar dan bpanduka alquran dan hadis. dan bagi yang bukan islam,andai ingin memperkatakan sesuatu tntg islam,hati2.kerana sensitiviti agama amat perlu dijaga.

pasal politik dan kepimpinan,aku pemerhati je.belum algi pandai mengulas.dan belum cukup pengetahuan.tapi suasana politik tempatan aku selalu ikut.

thanx megat.

Survey!