klik!2

Selasa, 30 Jun 2009

Emas (sambungan)

Sebelum anda meneliti entry untuk kali ini, eloklah sekiranya anda membaca dahulu entry terdahulu berhubung isu emas ini.
Sebelum ini kita meninjau sejauh manakah penipuan dari segi ekonomi yang menghantui dunia sehinggakan wang kertas yang tidak langsung bernilai itu diagung-agungkan. Malang sekali apabila generasi kini khasnya di Malaysia tidak pernah tahu menahu akan emas . Mereka hanya berpandangan emas adalah untuk perhiasan wanita dan harganya adalah mahal. Namun begitu hairan mengapa emas ini yang mereka sangka tidak bernilai juga terdapat di dalam syurga sebagaimana firmanNya

Sesungguhnya Allah akan memasukkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh ke dalam syurga yang mengalir padanya beberapa sungai; mereka dihiaskan di situ dengan gelang-gelang emas dan mutiara, dan pakaian mereka di situ dari sutera. [Surah al-Hajj: ayat 23]

(Iaitu) pada hari dibakar emas perak (dan harta benda) itu dalam neraka jahanam, lalu diselar dengannya dahi mereka, dan rusuk mereka, serta belakang mereka (sambil dikatakan kepada mereka): "Inilah apa yang telah kamu simpan untuk diri kamu sendiri, oleh itu rasalah (azab dari) apa yang kamu simpan itu. [At-Taubah: ayat 34 - 35]

Betapa emas adalah merupakan perkara yang dihighlightkan oleh Allah SWT kerana nyata banyak lagi ayat2 yang mengandungi perkataan emas. Dalam ayat di atas, kedudukan emas itu jelas sebagai lambang kemegahan kepada manusia. Jika juara dalam bidang sukan dikalungkan pingat emas, mereka yang beriman pula dihadiahkan dengan emas yang disarungkan gelang2 emas. Pada ketika iut tidak lagi haram emas ini kepada lelaki sebagaimana di dunia. Emas, dari segi faktanya, adalah satu bahan yang wujud di syurga!!Subhanallah..Tidak hairanlah jika kita berasa tenang jika melihat emas. Tidak percaya??miliki, letak di telapak tangan dan renungilah..

Bagi ayat surah At-Taubah di atas pula, nyatalah emas itu menjadi bahan bakar di dalm neraka. Ini adalah amaran keras Allah SWT kepada mereka yang enggan membayar zakat, menindas orang lain dengan kekayaan yang dimiliki, PENJANGAK KEWANGAN IMF, BANK DUNIA DAN FEDERAL RESERVE!!!!, mereka yang mengamalkan riba dan sebagainya. Inilah kesan ekonomi ke atas kehidupan. Emas itu kekal ke akhirat. Di neraka juga syurga.
Masih lagi tidak mengerti bahawa emas itu satu harta masa depan yang mutlak?? Cuba kalian fikirkan, mengapa Allah tidak menyebut US Dolar, Ringgit Malaysia, Pound Sterling mahupun Yen jepun??? Mengapa emas??
Cukuplah sejak tahun 1944 kita 44 buah Negara ditipu hidup2 bahawa wang kertas akan disandarkan kepada US Dolar yang disandarkan kepada $35 setiap auns emas. Perjanjian Bretton Woods yang sifatnya menjahanamkan manusia dunia! Hanya selepas itu, Perang Vietnam 1971 berlaku, maka bertambah peninglah umat manusia apabila wang dicetak berganda2 nilai emas akibat keperluan untuk membiayai peperangan. Pada ketika itu, inflasi adalah di tahap genting.
Inilah akibat,natijah, kesan, efek, balasan, atau pulangan kepada kemungkaran kepada ayat2 Allah SWT. Riba secara terang-terangan, sehingga segenap manusia di seluruh Negara dunia menggunakan wang kertas dalam semua urusan pertukaran barangan sebagai pengantara.
Saintifiknya juga dapat dilihat kewajaran emas dan perak sebagai teras ekonomi yang dianjurkan Islam iaitu berasaskan Dwilogam. Simbol kimianya AU atau dalam bahasa Latinnya Aurum bernombor atom 79 dan berat atom ialah 196.97 gram per mol, berketumpatan 19.3 gram sentimeter padu, takt lebur 1063 darjah celcius, lembut, tidak mudah menogksida. Dengan sifat ini, ia menjadikan emas cukupo unik. Emas dan perak juga adalah terhad di muka bumi ini. Ia terbentuk dengan unsure sendiri tanpa berpadu dengan atom lain bagi membentuknya. Sifatnya yang tidak terhakis menjadikannya tidak susut nilai berbanding dengan wang kertas yang lama kelamaan akan rosak. Dengan warna kuning menawan serta sifatnya yang lembut serta mudah dibentuk menjadikannya logam yang boleh digunakan untuk terapi supaya memberi ketenangan. Kesendiriannya sukar digugat menjadikan atom atomnya cukup mustahil berpadu dengan unsure lain melambangkan gahnya emas berdiri di kelas tersendiri di kalangan logam2 dunia. Aurum atau emas ini, juga super duper ketahananya. Andai diletak emas dan besi di atas satu meja, seminggu kemudian besi yang kilauannya juga tidak kurang akan hilang serinya dek karat akibat teroksida. Megahnya emas itu tetap mengilau. Malah emas ini jika dibiar berkurun lama, 7 keturunan cucu cicit piot juga kekal dalam bentuknya. Ahli kimia terhebat dunia sekalipun tidak akan mampu menghasilkan emas dengan pelbagai kemajuan teknologi dan ini menjamin menyelesaikan masalah wang palsu. Apabila digigit, ia meninggalkan kesan gigi manakala jika dicairkan ia tidak berubah warna menjadikan ia senang dikesan ketulenannya. Nah!!! Sesungguhnya Islam itu benar! Emas dan perak adalah harta kita yang sebenar!
Kini, emas hanya digunakan dalam urusan perkahwinan, perhiasan bagi yang tahu nilainya, menjadi hadiah bagi penjaring terbanyak dalam liga bola sepak dunia (kasut emas), menjadi pingat emas sukan olimpik juga acara antarabangsa. Nyata prestijnya masih ada. Cuma kefahaman dan penggunaan itu menjadi terhad.

Kali ini, anda fikirlah sendiri jadual di bawah ini. Saya kepilkan graf harga emas dan
nilai wang di bawah.














Menunjukkan nilai wang yang sentiasa menyusut menjadikan sekarang RM10 boleh membeli seekor ayam. 3tahun lagi RM10 hanya untuk sebelah ayam.












Graf emas dari 1999-2009 menunjukkan nilai emas yang kita simpan kini berharga RM300, tetapi 10 tahun lagi dengan emas yang sama, ia meningkat menjadi RM1000.














Lihat emas ini, tenung, dapat ketenangan? Bagaimana jika ia milik anda??

2 ulasan:

MAWAR BERDURI berkata...

salam?

kalau emas tu kasi sama aku pu kan po..aku pakai jak..tapi bagus bah buli gadai...sumber pendapatan. tapikan adik2 termasuk c mawar ni ndak suka pakai emas warna emas tu..kami lebih suka guna emas putih..mcm lebih anggun di tangan.

bagus juga posting ko ni. memberi satu inspirasi/ persepsi baru melihat emas bukan sekadar perhiasan semata2.

pasal puding kepala tu belum lagi ada di Sabah ah po..heheheh ni lah bah kalau sudah kecepatan kunun menaip kelapa jadik kepala hehehe

amer @ ijjad berkata...

tu laaa..
kita kena sedar kita semua duduk dalam keadaan ditipu oleh yahudi laknatullah.sampai x tahu sistem teras ekonomi islam yang sebenar.

wakakaa..time aku lihat gambar kelapa bakar tu, batah bah ku mencari mana hidungnya,matanya,mulutnya..wakaakaka..seram..macam kepala kena bajar..nga3..

Survey!