klik!2

Sabtu, 24 Januari 2009

TOPI KELEDAR VS SERBAN-BERFIKIR CARA SAINTIFIK

salam blogging penuh kemesraan.semoga warga malaysia terus dilimpahi barakah.

kecoh baru2 ini kes seorang penuntut di Kelantan disaman polis atas kesalahan menunggang motosikal tanpa memakai topi keledar.alasannya adalah kerana mengikut sunnah.didakwa di mahkamah,dibicarakan,didapati bersalah,diberi pilihan denda rm90 atau penjara 2 hari,pemuda lebai tersebut tegar memilih dipenjarakan 2hari.yang nyata dia kekal tidak akur dengan kesalahan tersebut.tindakannya memilih dipenjarakan seolah2 dia benar2 yakin bahawa memakai serban ketika menunggang adalah lebih afdal berbanding topi keledar keselamatan.dan yang nyata, tindakan itu dilihat memprotes undang2 sedia ada yang digubal bagi memastikan keselamatan pengguna motosikal.yang menyedihkan, di luar mahkamah ramai rakan2 menyokongnya dengan laungan takbir.

banyak pandangan2 dan cakap2 kosong yang dah aku dengar. di ruang intenet ni, yang dok sibuk sokong serban macam2 lah hujahnya.antaranya, singh boleh knapa kita tak boleh sedangkan singh tu bukan wajib pon.ramai singh x pakai serban.tapi ini sunnah bagi kita.ini adalah sunnah besar yang dituntut.pelbagai lagi hujah yang nyata menolak mentah2 soal keselamatan.yang nyata mereka yang menulis dan becakap bukanlah dari golongan yang alim dalam agama.alim bererti berilmu dalam sesuatu biadang dgn mendalam.dgn erti kata lain, bukanlah mufti, ustaz atau ustazah.

bagi golongan pakcik2 kedai kopi pula, dengan ringkas dan selambanya berkata, "pakai topi keledar banyak2 pun kalau nak mati, mati jugak".inilah melayu.bangsa yang pejuang2nya sudah ramai berputus asa.diseru ke arah kemajuan akal,bangsa inilah yang membaling tahi kepada pejuangnya kerana nyata selesa mendiami tempurung dan hidup di zon yang cukup selesa.apabila kemajuan akalnya tercicir dari bangsa lain,mereka melihat kemajuan ekonomi dan politik orang lain itu sebagai ancaman bg mereka.bukan mahu bangkit melawan akal,tetapi ingin pula bergaduh menggunakan buku lima.perasan hebat dan kuat x bertempat.dasar melayu!!

benar,mati itu pasti..tapi janganlah mati bersepai sepai otak di jalanan.dah susah nak uruskan jenazah. kalau diikutkan hati,hujah tidak matang seperti inilah yang ingin dilemparkan kembali kepada mereka yang tidak mahu langsung menerima pandangan orang lain. masalah besar juga timbul apabila minda kolot mereka ini menyatakan, "kalau dah pakai serban tentulah dapat rahmat Allah,jadi tak mungkin accident". nah!!maka peninglah kepala mereka yang berkenaan.nak lantak takut ramai lagi mati.nak larang kena tempelak pulak.

benda yang ringkas.tidak rumit,tetapi dirumitkan oleh mereka yang tidak mahu akur dengan kebenaran.seperti iklan televisyen yang ditayangkan seketika dahulu, sebiji buah tembikai dipakaikan topi keledar dengan diikat keams dan satu lagi dipakaikan tanpa mengikat.kali ini apa kata kita ikatkan serban kepada yang satu lagi,lepas tu kita lancarkan dan biar tercampak.tentulah anda boleh bayangkan impaknya.dengan kelajuan 80km/j, tak mungkin boleh serban selamatkan kepala otak kita.rasanya,kalau kepala berserban tu ditumbuk dengan buku lima aku pun memang lumat aku kena belasah balik.inikan pula terhempas di jalan raya. tapi kalau engkau orang pakai topi keledar, sampai mati pun aku x tumbuk kepala engkau orang.

MALAS!MELAYU PEMALAS!inilah ungkapan paling tepat..malas nak setting serban banyak kali..nak naik moto kena bukak serban,sampai masjid karang kena cari cermin lagi.adui...malasnyeee..sebenarnya kadang2,sanggup tahan kentut sebab malas nak ambil wudhuk semula..melayu memang begitu..kerana apa aku berani berkata begitu???kerana waktu sekolah dahulu, aku pun naik moto pakai serban bila gi mesjid.memang aku sendiri yang alami.itu aku!!

Jumaat, 9 Januari 2009

REMINDING


Kerancakan rejim Israel mengganyang Palestin terus meningkat. Sama jugak dgn aku, rase x puas hati jer..biar aku suntik kebencian lagi terhadap mereka..Post ni mungkin dah basi,bende lame. Aku dah tgk bnde ni mase form 1. Tapi membe2 mase tu cakap dorg dah tau sejak skulah rndah. Tapi aku harap dapat menyuntik kebencian hakiki terhadap musuh Islam ni.

Perhatikan btul2 logo coca-cola. tengok apabila dibaca dari belakang.. Lam mim ha mim dal..lam mim kaf ha...dengan ertinya, NO MUHAMMAD,NO MAKKAH...kebetulan kah???beli la coca-cola kalo lu bran!!

TUNJUK PERASAAN & BOIKOT...DIPANDANG SEPI





Tahniah barisan MPP UMP!!kejayaan mengumpulkan ribuan mahasiswa di perkarangan masjid UMP pada tengah hari 9 November 2009 dilihat pelbagai pihak dengan penuh kekaguman. Kekangan AUKU sejak 1971 nyata mengekang kebebasan mahasiswa selama ini yang rata-ratanya pada perhimpunan tengah hari tadi agak asing dalam menyertai majlis yang boleh disifatkan sebagai, demonstrasi atau tunjuk perasaan. Walau apapun label yang diberikan, Perhimpunan Air Mata Palestin tetap berjalan secara aman tanpa pengaruh-pengaruh negatif dan nyata sekali memberi impak positif merencana pemikiran mahasiswa yang ketinggalan terhadap isu-isu sejagat.

Apa yang ingin diutarakan pada kali ini, adalah sambutan sepi segelintir kita yang memandang enteng usaha-usaha kecil kita dalam membantu magsa peperangan di Palestin. Sememangnya remaja Malaysia "naik lemak". Sejak dilahirkan sudah mengenal erti bahagia. Dijentik tidak pernah,dipukul apatah lagi. Berbanding kanak-kanak di Palestin yang siang malam dihujani bom-bom Israel Laknatullah, kita hampir tidak mengerti bahawa peperangan itu penuh duka, sayu, pedih, perit... Ungkapan seperti :

1. "bodo tol la diorang ni,pegi buat pehimpunan gini buat ape, buang mase je"
2. "macam la Palestin tu boleh aman dengan doa solat hajat tiap2 malam"
3 "diorang ni saje je nak tonjolkan diri,nak tunjuk iman diorang kuat,tu yang buat pehimpunan laung2 tepekik pekik tu"
4. "bekumpul la banyak mane pon, takkan menang Palestin berperang"

nyata melambangkan kecetekan minda mahasiswa. Kita boleh lihat, majlis tngah hari tadi nyata dengan berani mengutuk sekeras-kerasnya pencabulan hak asasi manusia. Sememangnya tiada "direct effect" kerana doa kita bukanlah doa para nabi yang sudah pasti dimakbulkan Allah.

Namun, sekurang-kurangnya kesedaran di kalangan mahasiswa dpat dipupuk. Jika majlis seumpama ini dilakukan oleh kesemua NGO,jabatan kerajaan, sekolah2 di seluruh negara sudah tentu dunia akan melihat. Kedutaan negara-negara arab di Malaysia tentunya melihat semangat ini yang akan membangkitkan kesedaran seperti yang berlaku di kedutaan Mesir siang tadi.

Bukanlah niat ingin mengulas isu dunia, kerana kefahaman saya dalam pergolakan ini tidaklah luas. Tetapi entry kali ini ada kaitannya dengan entry sebelum ini yang membicarakan tentang boikot. Kesedaran kita dalam memboikot barangan yahudi dan Amerika ini masih rendah. Kempen ini dipandang sepi. Walaupun kita telah tangisi penderitaan mereka, mendoakan mereka, menderma untuk mereka, namun kekejaman akan terus berlaku. Baru-baru ini,setelah pihak Hamas berjaya memberi saingan kepada tentera yahudi, Amerika dengan segera menyuntik dana berbilion dolar bagi memastikan penghapusan rakyat Palestine secara total. Dana besar tersebut sememangnya adalah sumbangan dari kita sendiri yang terus tanpa sedar menggunakan produk-produk mereka.

Buanglah nada sinis meminggirkan kempen ini. Kata-kata dari minda jumud yang amat memalukan seperti :

1. "alaa,setakat seringgit ape sangatlaa efeknye"
2. "kalau boikot mati keringlaa, semua barangan keperluan"
3. "tak de lah,ngarut je diorang ni,ntah ape2 boikot2"
4. "kalau kite tak beli pun,cina ngan india beli jugak, same je"

nyata mencerminkan mahasiswa kita hanya tahu belajar. Sedih memikirkan mereka yang tidak mahu membuka sedikit ruang minda untuk menerima kenyataan.

Disini,biar saya cuba jelaskan kesan boikot terhadap mereka. Boikot terancang dan secara khusus bakal memberikan impak yang gempak kepada syarikat terbabit. Di selatan Thailand, mereka tidak minum coca-cola,ini fakta. Dan jika kita dengan nekad memboikot coca-cola, pihak media memainkan peranan yang luas dengan akhbar,stesen televisyen,laman2 web, stesen-stesen radio semuanya dengan satu hati memboikot produk coca-cola, maka para pengguna akan berasa malu untuk membeli. Jika kita dapat mempengaruhi 30% jualan pun sudah memadai kerana sudah tentu masih ada yang membeli. Namun, harus diingat disini bahawa apabila jualan menurun, penjual2 kemungkinan besar tidak berani memasarkan produk coca-cola. Maka, pasar2 besar,kedai runcit, stesen minyak,rangkaian 7eleven, kedai mamak dan lain2 tidak akan mengambil coca-cola dari pemborong atau pembekal. Keadaan ini akan mencetuskan lambakan coca-cola di kilang dan pengeluaran dihentikan. Tidak mustahil syrikat mereka bankrapo. kesian???kesian mereka kerana pekerja coca-cola malaysia hilang pendapatan dan tauke menanggung kerugian??? mereka bernasib baik keran tak mampos macam orang palestin.kalau mampos pon kompem ade kubur,kire ok la tu. Adat memboikot la,mestila ade yang rugi..

sebelum gejolak ati yang bengang ngan keangkuhan yahudi ni meledak,baik aku berhenti menulis...kalau tak,mungkin banyak bahas kesat yang terkeluar..sekian......

Isnin, 5 Januari 2009

LEBUH RAYA..MOTO..AKU...pengalaman berharga..



Sehingga kini,sudah masuk 4 semester aku menuntut di Universiti Malaysia Pahang,UMP. Lokasi universiti yang kira-kira 75 kilometer dari rumah menjadikan motorsikal adalah kenderaan paling praktikal bagi aku di sini. Dengan kekerapan "everyweek" balik rumah dan kos pergi dan pulang hanya RM12 untuk petrol, lebuhraya pantai timur,LPT dah sebati dalam jiwaku. Dengan kualiti lebuhraya sememangnya amat terok,aku sebagai bakal jurutera awam nyata sedih dengan mutu kerja kontraktor yang terlibat. Mungkinkah kerana rasuah?? Mungkin juga kerana cuaca. Yang pasti, apabila tiba musim banjir, HIWAY PON TENGGELAM!!

Hari ini, aku nak kongsikan pengalaman aku selama 4 semester di hiway. Biar tertulis di blog ni, daripada lupus ditelan nyanyukku nanti. Pertama, waktu di semester pertama aku pernah balik ke temerloh dengan sebelah kaki berdenyut akibat gout. Seksanya selama 1jam15minit perjalanan hanya tuhan yang tahu. Mujurlah ada sahabatku Afnan yang sudi hidupkan enjin moto dan letakkan betul2 di bawah blok asrama. Ketika aku turun tangga dari tingkat 3 asrama, sakit kaki tu memang dahsyat, aku berani cakap sakitnya macam kau ambil pisau,lepas tu hiris2 dalam sendi..fuhh..dah berjaya turun,aku terus balik. non stop. kalau berhenti dan enjin mati,memang sengsara aku nak hidupkan enjin(pakai kick star,starter xde).Alhamdulillah,selamat..Thanx Afnan..

Kedua, aku pernah tersungkur di Shell Temerloh. Terlanggar tompokan minyak dan terus tergelincir. Malu jugk laa..Semua tengok..tp Alhamdulillah,x ada cedera terok walaupun bahagian lutut aku rasa sengal2. Waktu tu aku pakai seluar jeans,jaket, glove kulit baru,dan yang pasti helmet. Nak mujur, maybe haritu aku rase nak bergaya. kalau x,hari laen aku bantai slipar getah n sluar trek jer..

Ketiga, aku kehilangan "sunglass". Aduh, sunglass tu walaupun x mahal tapi jasa dia tinggi. Jika cahaya terlalu terang,aku mudah alami pening kepala kerana mata aku x tahan silau. Aku letakkan dalam poket jaket, then on the road tu aku tgk dah x ada..very sad...

Keempat, dipotong sport car.. sadissnyeee...motor aku kalau lenjan berhabis pun takat 110km/j jer..yang aku terpegun tu, waktu sport car tu lintas,hanya angin dan bunyi je yang aku dapat rase..dalam 1 ke 2 saat, terus lenyap kerana terlampau laju..bila laa agaknya dapat merasa kereta tu..

kelima, kalau dipotong sport car aku terpegun, dipotong bas buat aku panas hati..nasib x mati..x kurang 3 4 kali..apabila dipotong bas, aku akan tertarik ke arah bas yang laju tu..betul kata Bernoulli,prinsip tekanan udara yang aku belajar waktu form 5..nasib baiklah aku penunnggang berpengalaman..tp next time kalau kena lagi,maybe aku pijak2 pemandu bas tuh..isk!!!

keenam, yang ni lagi menyakitkan hati. Dibuli oleh lori besar. mungkin die jeles tengok aku lintas die. Then die potong aku balik,lepas tu die pelahankan lori, aku potong balik.dia potomng smula..hampeh!!..lastly die masuk RnR..kurang ajar betol..inilah sikap pemandu malaysia..bangang..sepatutnya x mungkin dia boleh buat cam tu,sebab had laju hiway die 90km/j jer..

ketujuh, agak seram jugak pengalaman ni. aku bertolak dari rumah jam 6 petang menuju UMP. dalamn jam 6:45 gitu rantai pulak terputus di kilometer 178.5 lebuhraya temerloh-kuantan. panik..x tahu nak buat ape..dah gelap pulak tu..lastly aku call pakcik aku yang ade lori..tapi pukul 9malam baru die sampai. tinggal aku sorang kesejukan,keseraman kat situ dalam gelap..angkut moto atas lori then mak aku hantar kereta.

kelapan, tertidur sedetik ketika menunggang. ini waktu aku pulang ke rumah tengah hari. x silap aku, aku x sempat solat zohor pun. mungkin pukul 1 aku bertolak. dengan panas terik, lapar, aku terlena sedetik. tap[i sedetik itu lah yang membuatkan aku hampir2 terlanggar pagar jalan. Alhamdulillah umur masih panjang..

kesembilan, yang ni baru je hari khamis lepas. pantai timur banjir kembali. hujan x henti2. perjalanan biasa 1 jam 15 minit jadi 2jam..2 jam aku berhujan..sejuk sampai menggetap gigi..berhenti 3 klali..tapi sebab nak celebrate adik aku dapat 8a pmr,aku balik jugak.

Lastly, ini kenangan yang menyentap jiwa patriotik dan mencabar semangat islam aku..waktu aku berhenti di petrol pump, ada seorang polis kejar 3 buah motosikal budak2. dorg bhenti dekat tempat aku isi minyak. kesalahan budak2 tu xde lesen,side mirror x letak..cakap x lama, bla bla blaa..polis tu mintak duit..budak tu hulur sikit..simpan surat saman..sial x polis malaysia??nak banteras rasuah, bagaimana caranya???

Sabtu, 3 Januari 2009

SAY GOODBYE TO KFC,MCD,PIZZA HUT





panas hati..bengang..dah 7 hari gaza bermandi hujan bom seberat 1 tan..angka kematian setakat ini 422 orang,tentunya tidak kurang 2000 yang tercedera hilang anggota, dengan 1.5juta penduduk lagi pastinya mengalami trauma dan tekanan mental yang dahsyat..

BOIKOT AMERIKA DAN YAHUDI!!!!!!!!BELILAH BARANGAN GOLOK!!

aku tahu ngkorang dah jelik dgr bnde ni..tp hakikatnya sememangnya setiap ringgit yang kite sumbangkan adalah unutk sebutir peluru yang bakal menembusi daging saudara kita di palestin. bongok!! dengan aku sekali pon bongok! dasar orang melayu!! selalu bersikap "tak ape".. keturunan pak pandir,tok kadok,dan lebai malang ni memang bangang..walau tinggi manapun ilmu,tapi memang sukar menukar minda melayu..

sedap mana sangatlah mcD nak banding dgn sate??kukuh sangat ke jeans levi's rm400 nak banding dgn levi's golok rm30???? coca cola tu x sedap la bengong kalo nak banding ngan teh tarik,kalo mu cakap sedap memang tekak mu dah rosak!!apa salahnya tukar milo kepad vico??mi sedap,indomi,pama mmg dah banyak untuk gantikan maggi..kalo nak beli tepon baru,xpayah beli nokia,besepah produk lain..asal biskut jer tentu nak jacobs ngan danone...banyak lg la alternatif lain...

HENDAK SERIBBU DAYA,MAHU SERIBU CARA!
bukannya x mahu seribu dalih...
lihatlah orang tua kita,mengajar anak seribu dalih...suka sangat berdalih orang melayu kita nih..today kite kene tukar!kita mesti jauhi berdalih...pakar berdalih,berjuta alasan,satu sen pon x guna..

kawan-kawanku,sememangnya 90% daripada hidup kita sekarang gunakan bende2 ni..so tolongla,seboleh-bolehnya jangan beli..dah bermacam fatwa dikeluarkan,kite je yang buat2 buta,sengaja pekakkan telinga,dan lebih malang lagi menyediakan jutaan alasan..

firman Allah, Perangilah mereka, niscaya Allah akan menyiksa mereka dengan (perantaraan) tangan-tanganmu dan Allah akan menghinakan mereka dan menolong kamu terhadap mereka, serta melegakan hati orang-orang yang beriman. (Qs. At Taubah, 9: 14).

Rasulullah SAW telah bersabda, "Perangilah orang-orang musyrik itu dengan harta, jiwa dan lisan kalian." Shalawat dan salam juga semoga tercurah kepada keluarga dan para sahabatnya.

kalau tak boikot,ap[a lagi yang mampu kita buat??angkat senjata??tolong berjuang di sana??menempah maut namanya tu,senjata mereka teknologi terkini,korang nak tolong pakai lastik getah??kirim salam!! atau nak mengharap burung ababil muncul kembali???boleh blah!!Allah suruh kita berusaha sendiri,bangunkan teknologi,tapi apa terjadi kepada mereka disana adalah umat islam pecah beribu puak!! jadi,paling ngok pon kite,tolongla boikot..

nah,bace sedikit sebanyak dalil2 boikot yang aku kutip kat http://ulwani.tripod.com/boikot_yahudi.htm

Pertama, firman Allah SWT.,
Sesungguhnya Allah hanya melarang kamu menjadikan sebagai kawanmu orang-orang yang memerangi kamu karena agama dan mengusir kamu dari negerimu dan membantu (orang lain) untuk mengusirmu. Dan barangsiapa menjadikan mereka sebagai kawan, maka mereka itulah orang-orang yang zalim. (Qs. Al Mumtahanah, 60: 9)

Kedua, persetujuan Rasulullah SAW. pada Tsumamah ketika dia berkata kepada orang-orang Quraisy,
"Demi Allah, tidak akan sampai kepada kalian sebiji gandum pun sehingga Rasulullah SAW. mengizinkannya"

Ketiga, Allah SWT. berfirman,
"Dan (bagi) orang-orang yang apabila mereka diperlakukan dengan zalim mereka membela diri. (Qs. Asy Syura, 42: 39).

Kita semua tahu bahwa Amerika telah banyak berbuat kedzaliman dan mengembargo negeri-negeri Islam dan kaum muslimin, teriakan dan tangisan anak-anak, rintihan orang-orang sakit, ratapan para wanita dan ribuan mayat yang tewas tidak bisa mengetuk nuraninya.

Keempat, konsensus para ulama' yang mengharamkan pemberian manfaat buat orang-orang kafir harbi (yang memerangi umat Islam).
"Menyatakan, haram hukumnya bagi setiap Muslim membeli barang-barang dan produk-produk Amerika Serikat dan Israel, baik berupa produk-produk minuman, gas bumi dan sejenisnya, produk-produk makanan, pakaian, elektronik dan sebagainya. Barang siapa yang melakukan transaksi berarti membela dan menolong orang-orang kafir, membantu mereka mendzalimi saudara-saudaranya kaum muslimin; dia telah melakukan kesalahan dan dosa besar"
Sebelum dan sesudahnya kami ucapkan alhamdulillah, shalawat dan salam semoga tercurahkan kepada junjungan kita, Muhammad SAW, keluarga dan para sahabatnya.

Yang menandatangani fatwa ini adalah:
1. Syaikh Muhammad Fadhil Al Taqlawi, mantan Ketua Jamaah Anshar As Sunnah Al Muhamadiyah, Sudan.
2. Syaikh Ahmad Muhammad Ali Al Thuraifi, Ketua Dewan Fatwa dan Kajian di Universitas Al Quranul Karim
3. Syaikh Ahmad Dr. Muhammad Utsman Shalih, Direktur Universitas Islam Umdarman dan Sekjen Majlis Ulama Sudan.
4. Syaikh Prof. Dr. Ahmad Ali Al Arzaq, Wakil Direktur Universitas Islam Umdarman Sudan.
5. Syaikh Ash Shadiq Abdullah Abdul Majid, Muraqib Am Al Ikhwan Al Muslimin, Sudan.
6. Syaikh Dr. Ismail Al Beliy, Ketua Majlis Ulama Sudan.
7. Syaikh Prof. Dr. Al Khadhar Abdul Rahim, Dekan Fakultas Ushuludin Universitas Islam Umdarman.
8. Syaikh Prof. Hasan Hamid, Wakil Ketua Dewan Fatwa dan Kajian Universitas Al Quranul Karim
9. Syaikh Dr. Al Hibr Yusuf Nur Al Daim, Ketua Dewan Pengajaran Majlis Nasional Sudan.
10. Syaikh Jalaludin Al Murad, Ketua Malis Tinggi Dakwah, Haji dan Wakaf Sudan
11. Syaikh Kamal Utsman Rizq, Khatib Masjid Jami' Agung Qurthum.
12. Mr. Muhammad Ibrahim Muhammad, Wakil Sekjen Majlis Ulama' Sudan.
13. Syaikh Prof. Dr. Abbas Mahjub, Direktur Pusat Universitas Al Quranul Karim untuk Cabang Puteri.
14. Syaikh Al Amin Al Haj Muhammad, Dosen Universitas Internasional Afrika.
15. Dr. Suad Al Fatih, Anggota Majlis Nasional Sudan
16. Syaikh Abdul Rahim Abul Ghaits, Direktur Institut Al Quranul Karim di Umdarman.
17. Syaikh Dr. Al Qurasyi Abdul Rahim, mantan Dekan Fakultas Syariah Universitas Al Quranul Karim.
18. Syaikh Sulaiman Utsman Abu Naro, Amir Jamaah Al Ikhwan Al Muslimin, Sudan.
19. Syaikh Abdul Khalil Al Nadzir Al Karuri, Ketua Jam'iyah Al Ishlah wal Musawah Sudan.
20. Dr. Fathimah Abdul Rahman, Dosen Universitas Al Quranul Karim.
21. Syaikh Dr. Kamal Abid, Direktur Islamic Center Afrika
22. Syaikh Dr. Ismail Hanaafi, Dekan Fakultas Syariah Universitas Internasional Afrika
23. Syaikh Husain Asyisy, Khathib masjid Al Firdaus di Umdarman
24. Syaikh Muhammad Al Amin Ismail, Khathib Masjid Al Fath di Shafahah
25. Syaikh Dr. Abdullah Az Zubair, Dosen Universitas Al Quranul Karim
26. Syaikh Dr. Mubarak Rahmah, mantan Dekan Fakultas Ushuludin Universitas Islam Umdarman
27. Syaikh Prof. Dr. Muhammad Abdul Ghafar, Dosen Universitas Qurthum
28. Syaikh Dr. Sa'ad Ahmad Sa'ad, Sekjen Badan Penyantun Penerapan Syariat Islam, Sudan.
29. Syaikh Muhammad Hasan Thanun, Ketua Dewan Pengurus Jam'iyah Anshar
30. Dr. Umar Yusuf Hamzah, Dosen Universitas Islam Umdarman
31. Syaikh Hamad Al Fadini, Ketua Urusan Aqidah dan Dakwah
32. Syaikh Muhammad Abdul Karim, Khathib Masjid Majma' Islami di Jerif Barat
33. Syaikh Musa'identivikasi Basyir Ali, Khathib Masjid Agung Umdaum
34. Syaikh Dr. Ala'uddin Az Zuki, Dosen Universitas Qurthum
35. Syaikh Dr. Abdullah Abdul Hay, Ketua Urusan Kemahasiswaan Universitas Al Quranul Karim
36. Syaikh Dr. Abdul Hay Yusuf, Ketua Jurusan Peradaban Islam Universitas Qurthum
37. Syaikh Dr. Umar Abdul Ma'ruf Ali, Universitas Islam Umdarman
38. Syaikh Dr. Al Abid Muadz, Dekan Fakultas Syariah Universitas Al Quranul Karim
39. Syaikh Mudatsir Ahmad Ismail, Khathib Masjid Al Arqam di Al Haj Yusuf
40. Syaikh Dr. Yusuf Al Kudah, Dosen Universitas El Nilain
41. Syaikh Dr. Shalih Al Taum, Dosen Universitas Qurthum
42. Syaikh Al Abid Abdul Wahab, Dosen Universitas Qurthum
43. Syaikh Ibrahim Al Dharir, Anggota Dewan Fatwa dan Kajian Universitas Al Quranul Karim
44. Syaikh Dr. Ali Ulwan, Dekan Fakultas Syariah Universitas Nasional Al Ribath
45. Syaikh Ahmad Hasan Muhammad, Ketua Jurusan Komunikasi Universitas Internasional Afrika
46. Syaikh Dr. Mahmud Sulaiman Jadin, Dosen Universitas Al Quranul Karim
47. Syaikh Fadhlullah Ibrahim Thaha, Dosen Universitas Al Quranul Karim
48. Syaikh Akin Mawil, Anggota Majlis Ulama' Sudan
49. Syaikh Dr. Adil Thahir, Universitas Islam Umdarman
50. Syaikh Amad Bakri Abu Hiras, Da'i
51. Syaikh Nazar Muhammad Utsman, Ketua Dewan Penasehat
52. Syaikh Dr. Izzuddin Ibrahim, Dekan Fakultas Syariah Universitas Al Quranul Karim Cabang Juba
53. Syaikh Utsman Abdul Razaq, Perintis Majlis Ulama' Sudan
54. Syaikh Ibrahim Al Arzaq, Universitas Islam Umdarman
55. Syaikh Dr. Ahmad Shadiq Basyir, Dosen Universitas Al Quranul Karim
56. Syaikh Jamal Thahir Hasan, Khathib Masjid Banet Timur
57. Syaikh Athiyah Muhammad Hasan, Anggota Majlis Ulama' Sudan
58. Syaikh Khalid Ramadhan, Khathib Masjid Al Mustaghfirin
59. Syaikh Umar Abdul Qadir, Televisi Qurthum
60. Syaikh Daf'ullah Muhammad Hasan, Imam dan Khathib Masjid Al Dzakirin di Riyadh
61. Syaikh Yahya Abdullah, Imam dan Khathib Masjid Al Mansyiyah
62. Syaikh Muhammad Sayid Haj, Imam dan Khathib Masjid ats Tsaurah
63. Syaikh Dr. Ibrahim Ali Muhammad, Universitas Islam Umdarman
64. Syaikh Bakri Mikyal, Khathib Masjid Mikyal
65. Syaikh Abdul Ilah Muhammad Ahmad Namr, Da'i
66. Syaikh As'ad Abdul Karim, Imam dan Khathib Masjid Majma' Al Furqan
67. Syaikh Dr. Adil Aliyullah, Universitas Islam Umdarman
68. Syaikh Taj Thalab, Imam dan Khathib Masjid Boretzudan
69. Syaikh Dr. utsman Ali Hasan, Dosen Fakultas Syariah Universitas Katar
70. Syaikh Ali Aba Shalih, Imam dan Khathib Masjid Muraba' Wahid di Haj Yusuf

Survey!