klik!2

Rabu, 31 Disember 2008

SELAMAT TINGGAL 2008

Assalamualaikum..
1429 Hijrah sudah sudah 3 hari berlalu.3 muharam hari ini bersamaan 31 disember 2008.untuk anda semua, selamat menjalani 1430H dan 2009M dgn penuh kecemerlangan.sememangnya di malaysia ini kita lebih sinonim dengan kalendar masihi yang lazimnya dikenali sebagai 'kalendar orang putih'.namun, kalendar hijrah yang mempunyai kelebihan dan sejarah yang tersendiri tetap digunakan dalam masyarakat kita.
aku memilih tajuk kali ini dengan menggunakan tahun masihi 2008 bukanlah kerana mengagung-agungkan kalendar barat,tetapi sistem corak kehidupan yang sudah sebati dengan kalendar masihi sejak mula persekolahan menjadikan tahun baru 2009 adalah permulaan yang sangat dinanti-nanitkan.namun, tahun baru hijrah jika dihayati dan diletakan keazaman bersandarkan peristiwa hijrah Rasulullah SAW semestinya akan memberikan impak yang begitu mendalam kepada kita lebih-lebih lagi dari aspek kerohanian.

kepentingan kedua-dua sistem kalendar ini tidak dapat dipertikaikan meskipun dari sudut sejarahnya, kalendar masehi diagung-agungkan oleh pengikut ajaran kristian yang mengatakan 1 januari adalah hari kelahiran jesus christ atau nabi Isa AS. namun,timbul pula kekeliruan mengenai tarikh sebenar kelahiran Nabi Isa AS dan kontroversi sistem kalendar masihi ini.

Allah berfirman yang membawa maksud: "Dialah yang menjadikan matahari bersinar-sinar (terang-benderang) dan bulan bercahaya, dan Dialah yang menentukan perjalanan tiap-tiap satu itu (berpindah-pindah) pada tempat-tempat peredarannya (masing-masing) supaya kamu dapat mengetahui bilangan tahun dan kiraan masa. Allah tidak menjadikan semuanya itu melainkan dengan adanya faedah dan gunanya yang sebenar. Allah menjelaskan ayat-Nya (tanda-tanda kebesaran-Nya) satu persatu bagi kaum yang mahu mengetahui (hikmat sesuatu yang dijadikan-Nya." (Surah Yunus, ayat 5)

daripada ayat di atas,jelas bahawa yang menjadikan kedua-dua sistem tersebut ialah Allah SWT yang pada setiap ciptaannya tiada yang sia-sia.maka,tidaklah haram kita menggunakan sistem kalendar barat ini asalkan tidak terikut-ikut dengan cara sambutan tahun baru sepertimana yang diamalkan mereka.kepentingan kalendar ini juga tidak dapat dinafikan kerana penetuan musim yang empat,pergerakan angin monsun,dan sebagainya menjadi panduan kepada bidang pertanian,perkapalan dll.

(unutk maklumat lanjut mengenai takwim,sila lawati http://ms.wikipedia.org/wiki/Takwim_Hijrah dan http://halaqah.net/v10/index.php?topic=1293.0)

bagi aku,tahun 2009 sememangnya dinanti-nantikan untuk memulakan kehidupan baru.azam tiap-tiap tahun baru yang sudah basi tentunya ingin menurunkan berat badan.manakan tidak,kegemokan yang dialami sejak berumur 8 tahun sehinggalah sekarang bererti 13 tahun azam yang sama masih belum tercapai.kecuali pada tahun 2003,tahun-tahun yang lain pastinya diakhiri dengan berat badan yang meningkat.apapun,goodluck untuk diri aku sendiri!!

kecelaruan pelajaran pada tahun 2008 tentunya ingin cepat dilupakan. justeru,tahun dan semester baru ini kuharap akan memberikan sinar kejayaan.bukan unutk diriku sendiri,tetapi juga rakan-rakan seperjuangan.

akhir sekali dan juga paling penting,tentunya memperbaiki hubungan dengan Allah SWT.keazaman ini sudah pasti memberikan kejayaan yang amat besar dan memberikan kesan kepada jiwa dan mental.semoga Allah memberkati 1430H dan 2009M kepadaku dan anda semua.

Selamat tahun baru!

Tiada ulasan:

Survey!