klik!2

Isnin, 8 Disember 2008

Kenapa Memilih Pengalaman Dan Pandangan

Salam blogging saudara saudari sekalian..
Lihat tajuk blog ni,nampak seakan akan serius dan profesional. Ayat-ayat untuk setiap entry juga bakal menggunakan ayat "skema" (aku anak cekgu base mlayu,Cekgu Che Robiah). Namun, aku ada alasan tersendiri untuk mengutarakan "pendapat" dan menceritakan "pengalaman" hidup ini. Alang-alang mencelup perkasam,biar sampai ke pangkal lengan. Alang-alang buat blog, biarlah memberi manfaat untuk semua.

Pengalaman hidup kita tidak sama. Pengalaman itu adalah peristiwa lepas yang telah berlalu, yang pastinya tidak akan mampu dibeli. Amat mahal harga pengalaman, sehinggakan mampu mendewasakan minda seseorang. Biarlah pengalaman aku diterjemah ke dalam blog ini daripada disimpan dan tidak digunakan. Aku tidak kaya dengan pengalaman, cuma berusia 2 dekad. Tetapi hidup di perantauan, sering bertukar rakan-rakan yang tidak mengira peringkat umur, taraf sosial, agama dan budaya, melepasai alam persekolahan, sedang mengharungi kehidupan universiti, sejarah-sejarah pahit manis kehidupan, dan umpamanya telah menghasilkan aku yang sekarang. Personaliti yang jelas terbentuk daripada pengalaman.

Aku juga memilih "pandangan" sebagai tulang belakang blog ini. Aku bukanlah berilmu, bukan juga sempurna, namun pandangan aku dalam menilai sesuatu perkara adalah berdasarkan ilmu yang aku punyai. Banyak perkara pastinya menuntut kita berfikir, namun pandangan yang diputuskan minda tidak pula dikongsikan bersama. Jadi, pandangan yang dangkal dari minda yang belum pun matang ini aku kongsikan bersama dengan harapan anda meninggalkan komen2 yang benar2 membina mindaku.

Sampai bjumpa lagi..nantikan keluaran pertama episod pengalamanku=)

Tiada ulasan:

Survey!